Funktionsanalys på Omni4

Igår var jag på Omni4 och gjorde en funktionsanalys. Känslorna efteråt var ganska blandade men nu börjar jag landa i känslan att det här kan bli bra. I nästan 1,5 timma blev jag vriden och vänd på, testad och utvärderad av en naprapat och en personlig tränare. Resultatet? Jag är en Ferrari.

Under de senaste åren har jag haft olika problem med min kropp. Först var det knäna, särskilt det ena och nu är det höfterna och sätet. Hela tiden har ryggen varit ”speciell”. Vartefter åren har gått har jag allt mer haft känslan av att allt det här måste hänga ihop. Jag har gått hos olika naprapater, kiropraktorer, sjukgymnaster och ortopeder. Vissa bra, andra helt värdelösa enligt mig. Men alla har ju (såklart?) kört sitt eget race och jag har verkligen saknat en helhetssyn. Nu har jag förhoppningsvis möjlighet att få en sådan tillsammans med ett team av olika proffs. På kuppen kommer jag bli ruinerad. Det är verkligen sanslöst mycket pengar det rör sig om och jag ser nästa vinterns långresa försvinna vid horisonten. Det var därför jag gick därifrån igår med blandade känslor. För jag har redan träffat ganska många ”proffs” och i längden har inget hjälpt. Om jag nu ska investera denna jättesumma pengar då vill jag ju att det ska vara en investering för livet. Om det visar sig vara det är det förstås värt det.

På tal om ekonomi har jag ganska länge varit sugen på att träna med en PT men inte riktigt varit beredd att lägga pengarna. Då hade jag till exempel fått prioritera bort resor och andra roliga utgifter under åren och det har inte varit aktuellt. Nu står jag plötsligt med ett löfte om att träna tio gånger med en PT (plus ett antal kiropraktorbehandlingar) och det är förmodligen med rätt inställning och tillsammans med rätt sorts PT jag gör detta. Så idag är känslan bättre. Det här kan nog faktiskt bli riktigt kul och riktigt bra. Och så ska jag ju vara väldigt glad och tacksam att jag över huvud taget har råd. Att jag har pengar jag kan välja vad jag vill göra med. Två veckor till Seychellerna eller en hel kropp. Lyckligtvis finns det tidigare kvar och då kanske i kombination med det senare!

Det där med Ferarrin då. Jag fick känslan att det inte var helt ovanligt att de strösslade sina klienter med komplimanger men hur som helst blev jag jämförd med en ferarribil. En atlet med en fantastisk kropp. Grymt stark. En som tränat mycket core. Bra löpsteg. Jag blev väl inte hundra procentigt övertygad men efter att de upprepat alla dessa ord och olika komplimanger ett antal gånger började jag nästan tro på det själv. Jag har en fantastiskt kropp som är stark och lyckats kompensera för mycket. Hade jag inte tränat som jag gjort hade jag varit trasig och opererad för länge sedan. Och tydligen finns det hopp om att bli ännu bättre. Bäst i test blev mina otroligt rörliga fötter och fotleder. Problemet för mig är just att jag är väldigt rörlig i lederna, men har väldigt stela muskler. Jag kan tydligen lura vem som helst eftersom jag kan göra de flesta rörelser – på mitt sätt. Teamet på Omni4 var inte alls förvånade över att ingen hade lyckats behandla mig rätt tidigare.

Nu börjar alltså förhoppningsvis en resa, inte först till Seyschellerna, utan mot en ny, starkare och friskare kropp!

I startblocken..?

One thought on “Funktionsanalys på Omni4

  1. vad häftigt, och spännande! intressant att få höra mer om vad som ingår i detta ”paket”, särskilt eftersom det verkar handla om en viss ekonomisk investering. och säkert en klok investering.

Kommentera

