Bli rörlig – 6 tips

I senaste numret av Friskispressen, Friskis & Svettis egen tidning, tipsar man om sex olika rörlighetsövningar. Rörlighet är verkligen en bortprioriterad del av min träning även fast jag alltid planerar det motsatta. Jag har svårt för att välja ett enbart rörlighetspass. Den träningen blir ofta i mån av tid, när jag redan hunnit med att träna ”på riktigt” eller när jag är för trött för att träna ”på riktigt”. Ska året 2013 bli året då jag vågade lägga mer tid på rörlighetsträning? Precis som jag skrev igår är ju planen att börja träna (ännu) smartare på flera olika sätt. Imorn har jag bokat in mig på Ki balans som ett led i det. Om Ki balanas:

Ki balans är ett frigörande, fokuserat och mjukt pass barfota. Med sköna och avspända rörelser tränar du hela kroppen i balans, rörlighet, styrka och avspänning. Övningarna är enkla och naturliga med inspiration från bl a qigong, yoga och pilates. Gemensamt i passets alla övningar är en strävan efter närvaro och medvetenhet om kropp och andning. Musiken är flödande, rytmisk och harmonisk och förstärker övningarnas syfte. Du ökar din kroppsmedvetenhet, får bättre hållning samt en rörligare och mer funktionell kropp.

Tills vidare kikar jag på Friskis olika rörlighetsövningar hämtade från deras flexpass. Smit förbi närmsta gym och hugg din egen tidning!


2 thoughts on “Bli rörlig – 6 tips

Kommentera

