Smart träning för kroppens baksida

Idag har jag tränat ett smart pass för baksidan av kroppen, den bortglömda delen hos många av oss. Det blev fokus på rygg och imorgon blir det fokus på benen, baksidan av dem alltså… Jag har länge siktat på smartare och långsiktigare träning istället för att bara kötta på hur som helst. Helt osmart har väl min träning aldrig varit, men jag ska rikta om fokus ännu mer och våga träna även sånt som inte syns primärt i muskler längt ut på kroppen utan snarare bli stark inifrån och ut. Hur låter det? Bra va! Jag tänker att det också blir snyggt i längden för ja, klart jag vill vara snygg. Också.

Dagens pass (inspired på Lofsan!)

Sittande kabelrodd + rygg/benlyft på bänk i superset
Axellyft med hantlar + armhävningar i superset
Latsdrag + situps i superset
Rygglyft med en arm rakt fram och den andra armen ”klappandes” på rumpan + planka i superset

Om ni såg Lofsan i TV4 Nyhetsmorgon förra helgen känner ni säkert igen några av övningarna och passets upplägg. Så himla kul att faktiskt få riktiga och bra tips av tv-träning! Jag tror hittills aldrig det har hänt utan det brukar vara någon som visar några rätt lätta och tråkiga övningar men ändå med dålig teknik o man bah ja nä nej tack… Bra jobb Lofsan!

På tal om mål med träninen har jag anmält mig till ett och annat lopp i helgen och på samma gång funderat på om jag ska ta en paus från en älskad idrott. To be continued!

One thought on “Smart träning för kroppens baksida

  1. Baksidan känns viktig, framförallt för kontorsråttor, föräldrar som bär barn och gravida (och många av oss är ju något av detta)

Kommentera

