Träningens magi!

Strax därefter gör jag precis det man ska. Går fullständigt in i mig själv och min egen upplevelse och bara njuter. Endorfiner och adrenalin fullkomligen rusar runt i kroppen och jag ler med varenda muskel, musiken är så himla bra (minns jag att jag tyckte – har ingen aning om vilken låt som spelades) och jag skulle kunna hålla på för evigt. Jag sneglar på pulsklockan och ser att jag är nära maxpuls. Och det var passets bästa och lättaste del. Kroppen är fantastisk!

Nu skulle jag vilja ha ett sånt där ”backa bandet-ljud” och schwop är klockan en timma tidigare. Jag och Jens bokade spontant in oss på ett spinningpass på söndagskvällen mest för att det vore skönt att röra lite på sig och cykla är ju kul. Vi hade hemmafixat hela dagen, målat om en vägg, beställt kopior av lite olika bilder, bokat lite sommargrejer och handlat. I bakgrunden hade Vinterstudion stått på hela dagen. Vi bytte om och joggade över till ett av Friskis nya spinningpass. Spinn 55. Friskis beskriver själva passet såhär:

Spinn 55 är ett distansbetonat pass i ett kuperat landskap med naturliga intervaller. Vi tränar i varierade positioner, tryck, tempon till drivande musik med tydlig träningskänsla. Passet varierar från kraftfullt och tyngre i uppförsbackar till ett drivande flyt på raksträckor, med successiva övergångar mellan högre och lägre ansträngning.

Den enda skillnaden jag märkte från ett vanligt medel- eller intensivpass var att Spinn 55 inte innehåller någon nedvarvning i mitten. Intensitetmässigt kan passet liknas vid ett intensivpass. Jag tyckte det var en helt okej ledare, över lag bra musik men som vanligt på Friskis spinningpass tyckte jag det var för otydligt. Varför gör vi det här? Hur ska vi träna nu? Vad är egentligen ”ganska jobbigt”? Kan man inte få någon mer mätpunkt? Jag vill veta om vi kör intervaller och vad dessa ska bygga? Eller om vi snarare tränar styrka och lokal uthållighet i musklerna. Jag försökte lappa ihop de instruktioner vi fick (vi skulle köra intervaller, bli trötta i benen och bygga pannben) och kom jag fram till att det här passet skulle få bygga sega ben till sommarens uppförsbackar. Samt pannben ja. Eftersom jag mest gått dit för att ”röra lite på mig” fick det spela mindre roll och under hela uppvärmningen tänkte jag mest på mat och längtade hem till min lilla kvargburk.

Men sen hände alltså nåt. Träningens kraft tog överhanden och oavsett om vi tränade mjölksyratålighet eller muskelstyrka eller pannben eller alltihopa så var det så himla roligt! Backe upp och ner passerade, mjölksyran sprutade och jag svettades som en galning men ville bara fortsätta framåt. Från noll till hundra verkligen och den var energi värd att ta vara på. Och helt ärligt – det måste ju vara det viktigaste med varje träningspass. Att ha roligt. Inget är överlägset som sann, äkta träningsglädje! Och det delade det här passet ut när 55 min var över. Det här med att känna att man har en kropp som är stark, snabb, seg och snygg allt på samma gång är ett bra sätt att runda av helgen på banne mig.

3 thoughts on “Träningens magi!

  1. gött pass ändå! på mitt träningsställe är instruktörerna helt ”självlärda” de har aldrig fått gå någon utbildning, så det där du skriver om ser jag mig om i stjärnorna efter… vore häftigt att gå på pass för en riktigt vass instruktör ngn gång!

Kommentera

