Lunchträning på eftermiddagen

Kom på en himla smart grej idag. Varför tanken inte har slagit mig tidigare vet jag inte. Jag åt lunch vid skrivbordet men istället för att gå och träna i samma veva, kl 12, samtidigt som alla andra, gav jag det nästan två timmar till innan jag gick till gymmet. När jag klev in var det inte en kotte i omklädningsrummet och i själva gymmet syntes bara några enstaka personer till.

Nu behövde jag (tyvärr?) bara ett löpband för att springa ett gäng intervaller. I brist på bättre fantasi körde jag en klassiker, 4 X 4 minuter i tröskelfart – dvs i ett tempo precis på gränsen till mjölksyra, varken mer eller mindre. Det var inte helt enkelt att få till det idag. Jag tenderade att bli trött lokalt i benen utan att kunna trycka upp pulsen men efter två mediokra intervaller blev de avslutande två riktigt bra! Kände mig vrålstark och hade ingen lust att sluta efter fyra minuter så jag körde fem minuter istället. Det är en finfin känsla att känna hur pulsen placerar sig på den där rätt höga nivån men liksom trivs där och bara kan banka på.

Tillbaka på kontoret hade jag ny energi för eftermiddagens sista kreativa timmar. Och nu har jag en hel kväll ledig! Ska svänga runt lite på stan och avsluta med hemmayoga.

Tips: Planera dina möten smart och ge dig utrymme för att träna lite senare (eller tidigare) på dagen istället för mitt under lunchen. Nån gång i veckan brukar de flesta arbetsgivare tycka är okej att man flexar med lunchtiderna!

6 reaktioner på ”Lunchträning på eftermiddagen

  1. Jag brukar vila halva tiden av intervallen. Dvs har jag arbetat 4 min vilar jag 2. Har jag arbetat 3 vilar jag 1,5. Ett annat alternativ är att kolla mer på pulsen, låta den gå ner en stund och sen fortsätta. Igår vilade jag ca 90 sek mellan varje fyraminutare. Viktigt är framför allt att inte dra på dig mjölksyra när du köra tröskelintervaller. I så fall kommer du inte kunna höja din mjölksyratålighet. Så våga anpassa ansträngningen!

Kommentera

