Hemmaträning med klapp

Planen var från början att köra ben på gymmet igår och överkropp på samma gym idag. Under veckan skulle fler pass följa för kondition och rörlighet. Hade bra plan helt enkelt. Men igår fick jag ett sånt där griströtthetsanfall. Enda ”träningen” blev promenaden till jobbet på morgonen och hemma igen på kvällen bytte jag gymmet mot ett bubbelbad. Ljuvligt.

Ikväll tänkte jag istället köra hela kroppen. Innan need to use tvättid. Fast så blev jag kvar på jobbet och så vidare så det hela slutade med hemmaträning. Jag körde igenom hela kroppen ändå och mellan varven hängde Mr upp tvätten och jag lagade middag och matlådor. Klockan är snart 22 och vi är strax i mål med kvällens alla to dos. Jag säger det funkar.

Dagens pass – ben
Knäböj på bosuboll (platta sidan upp)
Hamstring curls i Jungle Gym
Utfallsgång
Höftlyft i Jungle Gym
Enbensknäböj på bosuboll (mjuka sidan upp)

Dagens pass – överkropp
Armhävningar
Ryggglyft på boll
Rodd i Jungle Gym
Tricepspressar på golvet
Situps på bosuboll
Aktiv planka

Tanken är att ovan pass ska ge mig bra hållning, göra att mina knän håller och att jag blir stark i skidspåret.

Benen funkar lite oväntat bäst att köra hemma tycker jag. Överkroppen tycker jag alltid blir knixigare även om armhävningar ju liksom alltid funkar och verkligen är bra träning. Går dessutom att variera ganska mycket. En variant bjuder Jens på om ni klickar igång filmen. Vilken är din favoritövning om du tränar hemma? Eller passar du hellre på att träna rörlighet eller något som inte kräver vikter eller andra redskap?

2 thoughts on “Hemmaträning med klapp

  1. Hej Erika,
    Favorit för mig är plankan, både statisk och sk spindelplanka. Sen nu när jag skaffat lite redskap gillar jag att köra skivstång i lite olika varianter.
    Försökte kolla in klippet, men det står att det är privat med ”myrornas krig” i bakgrunden.

  2. Kan inte heller se filmen. I och med att jag har kettlebells hemma så kör jag oftasr någon kombination av kettlebellövningar som snatch, squar och svingar. Annars är höftlyft på ett ben (med fot på foamroller) en favorit. Om du vill ha tips på lite nya övningar så gå gärna in på min blogg http://www.functionalfitness.se. Varje onsdag så lägger jag ut en film med veckans övning.

Kommentera

