Första veckan med Fitness Fighten

Första veckan med Fitness Fighten har gått över förväntan. Imorn bitti har sju dygn passerat. Helgen var klart värst. Det var fightens första dagar och helg på samma gång och en klar utmaning. Sedan dess har det gått lättare och lättare. Jag har följt FitnessFightens kost- och träningsprogram både mer och mindre. Jag har bara ätit de livsmedel de rekommenderar – egentligen inga konstigheter men inget bröd förutom knäcke och väldigt lite fett. Kalorisnålt helt enkelt. Jag har även ätit var tredje timma och satt ihop mina måltider enligt deras koncept och även lagat deras föreslagna recept. Jag har tränat varje dag men inte i tisdags. Jag har inte bara tränat deras program men fokuserat på kondition och styrka för hela kroppen i samma pass med hög puls. Under veckan som gått har jag inte varit särskilt hungrig, haft extremt jämnt blodsocker och inte känt mig sliten av träningen. (Förutom en överansträngd vrist sedan passet i fredags med extremt mycket hoppande i barfotaskor…) Att det blev problem på helgen berodde förmodligen delvis på att jag åt frukost kl 10 resp kl 11 vilket gjorde att det var måååånga timmar sedan jag ätit middag och jag låg liksom back från början med energi och dagarna blev knäppa. I helgen ska jag äta på restaurang, det blir spännande. 200 g protein och 70 g (tillagat) ris tack?

Jag äter sedan innan redan bra mat, på regelbundna tider och tränar en hel del. Hey – jag skriver ju träningsblogg så det är klart att allt det här redan är en del av min livsstil! Men att vara så noga med att äta just var tredje timma har jag inte varit tidigare och det har varit ett vinnande koncept som gett mig mer energi på eftermiddagarna. På tal om energi har jag lärt mig mer om det också. Till exempel att pasta kan vara upp till fyra gånger så energirikt som ris. Bra att veta när man väljer kolhydratskälla eller lägger upp på tallriken.

En sak jag inte hade tänkt på innan eller förväntat mig var hur oerhört tråkigt att det skulle vara att laga mat! Tidigare i veckan stod jag med sjuttioelva små fat och pytsar i köket med olika saker uppmätta på och kände bara att näe, det här är fan inte matglädje. Och matglädje är viktigt. Det är kul att bry sig om vad man äter och ägna tid åt planering, inköp och matlagning, men åt rätt delar i matlagningen. Och min fina älgfärs vill jag inte slösa bort och använda för lite krossade tomater till för att det ska bli en god sås. Och vem i hela friden väger gul lök?! Så – med det sagt blir det vissa förändringar resterande veckor. Jag fortsätter att äta enligt FitnessFightens devis men jag kommer inte väga så hysteriskt. Snarare laga säg en stor älgfärssås, koka pasta och utifrån ögonmått (som ju hårdtränats senaste dagarna) lägga upp portioner. Och jag kommer som sagt äta var tredje timma och fördela olika näringsvärden över olika mål som FitnessFighten rekommenderar. Målet om jag känner mig pigg är att träna 6 dagar per vecka. Inte sju. Däremot kommer jag inte fika, inte käka mackor och inte dricka någon alkohol. Känner att den här satsningen börjar ta en bra form!

En sista grej är lite cred till gänget bakom FitnessFighten. Man läser ganska mycket om folk som klagar över att det är löjligt mycket pengar för så lite personlig rådgivning etc (förutom de som gått ner 15 kg och tycker att FitnessFighten är religion). Ärligt talat, 500 spänn för en månad? Jämför det med vad en PT/dietist kostar per timma eller om du ska ha både och. FitnessFighten delar ut ett grundprogram men möjligheterna att modifiera det för att passa individen är stora. Jag har till exempel haft mailkontakt med dem flera gånger med olika frågor och alltid fått svar med i princip vändande post. Även helger och kvällar. Som högst har jag väntat en timma. Det tycker jag är en bra deal för en 500-lapp!

Vågen då? 1 kg ner sedan start enligt vågen i morse. Har inte bekvämat mig att mäta någonstans än dock. Vartefter dagarna går inser jag mer och mer att jag är väldigt ointresserad av vikt och mått (hade ett helt ok utgångsläge) utan mer av känsla och vetskap att jag pepprar på med en grym hälsomånad. Kan ju inte vara annat än skitsnygg och må skitbra i mars? Säkert med en del nya vanor. Toppade med rimlig mängd kanelbullar i framtiden. Nu blir det kul att fortsätta tre veckor till! Och för mig sträcker sig mål med mat och träning lång tid framöver, inte bara under en månad. Då vore ju ansträngningarna fullstädnigt bortkastade. Så alltså foksuerar jag även på långsiktiga mål och ser februari mer som en kickstart som programmet också kallas.

Hur går det för er andra som kör FitnessFighten? Är det lätt, svårt, roligt, tråkigt? Följer ni programmet slaviskt eller har ni också freestylat? (Känns som att jag är den enda). Är det nåt ni gillar särskilt och nåt ni tvekar inför? Saknas något är det för mycket av något? Är nyfiken på vad alla andra tycker!

Obs: Är det här med att äta bra och träna rätt helt nytt för dig? Känner du att saknade mycket kunskap om det innan du började med Fitness Fighten? Då skulle jag säga att fortsätt ät det de säger och träna som de tipsar om. Krångla inte till det och missa resultat du vill ha. Succesivt kan man börja köra sitt eget race när man vet vad som funkar. Tycker jag. FitnessFighten är bra! Faktiskt.


3 thoughts on “Första veckan med Fitness Fighten

  1. helt klart, viktigast att må skitbra! Sen är det för vissa viktigt att gå ner i vikt och det respekterar jag också. Men vi äger inte ens en våg, vet inte när jag vägde mig senast…

  2. Jag körde fitnessfighten i December och vann faktiskt 🙂 Jag skulle inte kunna göra som du gör, kör jag så kör jag! ”Freestyla” kan jag göra resterande månader när jag har lärt mig allt. Fitnessfighten som koncept är verkligen super och jag är nog en av dom som har det som religion 🙂 Själv upplevde jag det aldrig tråkigt att laga maten, tvärtom så tyckte jag att det var både kul och spännande att upptäcka att nyttig mat också kunde vara god! Jag kan verkligen rekommendera alla som vill ha mer kunskap och en kick-start till ett hälsosammare leverne att köra programmet! Lycka till och kör hårt resten av månaden!! 🙂

  3. Grattis! Är verkligen imponerad av dem som vinner – och av alla andra som kär stenhårt och får stora resultat. Att nyttig mat dock är god också vet jag redan och det är självklart för mig att alltid äta rena bra grejer, mycket vegetariskt och inte massor av halvfabrikat, sött eller friterat t ex. Det är väl också därför jag tycker att det blir fånigt att väga t ec lök (!) ibland eftersom jag har så pass stor koll vad som är bra mat ändå, vad som är en lagom portion etc. FitnessFighten är som sagt mer av en extra formtoppning för mig även om jag är medveten om att de flesta använder den annorlunda! 🙂

Kommentera

