Effektiv tabataträning

Eftermiddagen blev inte riktigt som jag hade planerat. Egentligen varken sämre eller bättre än planerat men annorlunda. Och klockan fyra på eftermiddagen stod jag i snögloppet och försökte snabbt komma på en plan B. Det blev promenad hem genom yrsnö, mellis bestående av knäckemacka med ägg och skinka och framplockning av träningsoutfit. Sen rev jag av ett tabatapass inspirerat av Sofy.

Valde övningar för hela kroppen och spred ut övningarna som höjde pulsen för att hålla den uppe genom hela passet. Jobbigast blev situpsen (ganska otippat) och squatsen med upphopp (ganska tippat). Rodd och dynamiska plankor gjorde jag i mitt jungelgym.

Fördelar med hemmaträning
Du kan strunta fullständigt i hur du ser ut.
Du sparar tid.
Du slipper andra människors virus.
Du kan välja musik själv utan att ha den i öronen.

Nackdelar med hemmaträning
Svårare att träna kondition.
Du har mindre yta att vara på. Jag gör burpeesar upp i taket.
Svårare att peppa sig själv – tycker jag.
Inte samma utbud av vikter etc vilket inte måste vara ett problem men som kräver fantasi.

Jag tränar helst på gymmet i slutändan. Jag vill som ofta ha en skivstång och sådär. Men ibland är det skönt att bara köra på vardagsrumsgolvet hemma.

Övriga slutsatser – det är svårt att fota sig själv medan man gör armhävningar.

2 reaktioner på ”Effektiv tabataträning

  1. Snyggt jobbat! Det bästa är definitivt att man kan se ut hur som helst och starta precis när man vill. Ibland får jag ryck och kör en stretch/yogaställning/situps i reklampausen om jag följer ett tv-program!

Kommentera

