Mat, matematik och vårvintersol

Med tanke på hur lite mat vi äter lagar vi väldigt mycket mat. Det är rätt trist. Sett till tiden i köket kunde man tro att det är en sjurätters middag som ska dukas upp på söndagskvällen men icke. Det är mycket vägande och mätande hela tiden även om man börjar lära sig måtta rätt bra med ögonen redan. Men för att göra det lite enklare för oss har vi bestämt oss för fyra rätter som vi kommer alternera mellan ett tag: köttfärsröra med keso och tagliatelle, panerad spätta, med räk- och kräftröra och ris, chilimarinerad quornfilé med rotsaker och limesås och en sallad på kräftstjärtar, avokado och quinoa. När vi lessnar får vi hitta på fyra nya rätter. Nuvarande sitter uppsatta på kylskåpet med aktuella mått vid sidan om. Hoppas på lite enklare dagar framöver nu. Men faktumet att vi ska ha olika mycket gör att mängden kastruller och pannor på spisen inte kommer att minska… Det hade varit enklare att göra Fitness Fighten ihop om man var homosexuell.

Ja precis, Jens är med och kör han också – trots att han inte alls behöver. Men han är med för att jag ska få sällskap och gud vad glad jag är för det. Det här hade aldrig funkat om det bara var en i hushållet som höll på.  Ärligt talat hade jag aldrig stått ut en hel månad utan sällskap från honom.

Men hälsa och välmående och sådana där viktiga saker handlar ju egentligen inte om kalorier och i dag tog jag hand om den delen av livet också. Vi var ute och lapade vårvintersol längs med strandkanten och klappade ulliga hästar och gosiga getter. Och innan dess sov jag till klockan 11.

När solen hade gått ner rev vi av dagens supertråkiga träningspass. Jag menar samma träningspass flera dagar i rad? Jag bara gick dit och gjorde. Men imorn och på tisdag kommer jag komponera mina egna träningspass. Ska bli kul! Planera träning och att träna är mycket roligare än att planera mat. Även om det är kul att äta den förstås… Och på torsdag blir det beachvolley. Jag ska banne mig göra mig en rolig vecka.

Med risk för att låta som Alfons farmor längtar jag ändå till mars. Men jag tänker lite såhär, man måste ha tråkigt för att veta när man har roligt! Så fruktansvärd ska väl februari ändå inte bli. Jag ser fram emot stundande tjejmiddagar, födelsedagsfester och melodifestivalskvällar kommande helger.

Jag har fortfarande knappt fått några kommentarer från de som annars brukar läsa min blogg. Bara nån enstaka. Jag funderar på om folk mest tänker att jag förlorat vettet fullständigt alternativt tycker att jag är mig så olik att de tror att de kommit till fel blogg. Men en utmaning är en utmaning och utmaningar är till för att ros i land!

2 thoughts on “Mat, matematik och vårvintersol

  1. haha. Jag tycker inte att du förlorat vettet, men förstår nog inte riktigt hur du lyckas motivera dig till den här ”plågan”. Träningsdelen förstår jag ju förstås, men maten.. extra klurigt eftersom det är semmeltider. 🙂 Själv har jag ätit tre semlor på lika många dagar och inser att jag verkligen inte är gjord för strikt mathållning.

  2. I normala fall går ju även jag på semmeldieten så jag förstår att du undrar 🙂 Men jag de senaste månaderna har min träningsdos minskat en del i samband med allt flyttande. Det tog mer tid och framför allt energi att sälja, köpa, packa, flytta och packa upp än jag trott. Och så har det blivit rätt mycket fika på det. Jag ville helt enkelt ha en kickstart och vända skutan direkt, 180 grader. Typ 🙂 När mitt februari är över blir det dock all in på träningsplaneringen igen och förhoppningsvis ny-gamla matvanor igen 🙂

Kommentera

