Mat är socialt. Fitness Fighten är det inte.

Det märktes redan i morse – på första dagen! – att jag kör Fitness Fighten. Vi hade gemensam frukost på jobbet vilket jag totalt glömt bort. Jag hade redan ätit frukost och dessutom kvalade ju min kollegas supergoda hembakta bröd och vaniljyoghurt med müsli inte in i mitt februari. Oavsett fitness fight eller ej hade jag i och för sig ingen koll på att det var gemensam frukost idag och hade ätit hemma i alla fall, men då hade ju alltid kunnat äta en till macka bara för den goda sakens skull, bokstavligen. Så blev det inte idag och det kändes väl ärligt talat lite fånigt. Kanske mer motiverat om man faktiskt suttit med en massa övervikt.

Sociala grejer och mat hänger verkligen ihop. Ofta när man träffas äter man. Igår kväll hann jag sjutton gånger tänka på olika kompisgrejer som involverade ätande. Kanske kan jag och XX fika efter jobbet någon kväll? XX frågade om jag kunde äta brunch någon av helgerna framöver. Måste fråga XX om lunchdejt snart igen. Och ikväll ska jag och Jens bli bjudna på trerättersmiddag. Puh! Missförstå mig rätt. Att mat är socialt tycker jag är kul – och bra. Vi mår bra av att äta med andra och det är ingen slump att det är så vi umgås. Flera länder i Sydeuropa har som rekommendation att förutom att följa tallriksmodellen etc är det viktigt att äta tillsammans. De rekommendationerna har inte svenska livsmedelsverket – men det tycker jag att de borde ha. Lite svårt blir det i alla fall i februari månad för mig men det får bli en del av utmaningen. Jag vill ju inte bli eremit på kuppen. Men vill man umgås med mig i februari får man gärna följa med och träna. Det ska jag till exempel göra med den här supercoola och starka tjejen nästa vecka. Ska bli kul!

Min frukost idag då? 3 dl lättfil, 50 gram müsli, 2 äggvitor, en skiva knäckebröd med skinka. Blev proppmätt och nu är tanken att jag ska äta keso och blåbär om 20 minuter… Otippat! Mättheten alltså.

Annonser

5 reaktioner på ”Mat är socialt. Fitness Fighten är det inte.

  1. Kör hårt! Du kommer att få resultat. Jag körde för ca 1,5 år sen och fick oväntat mkt resultat och ändå har jag tränat i 30 år och ätit bra och hade inte direkt några överviktskilon. Ändå gick jag ned 5 kg och minskade i midjan 9 cm… och det var många som frågade ”HUR – du hade ju inget att ta av”.
    Men som du säger – det är inte en social månad vad gäller middagar… om man ska följa det hela till 100%. Men ska du köra så kör ”all in”. Det är ju iaf bara en månad….
    // Eva

  2. Så fort man nämner ngt lite lite negativt om fitness fighten blir det storm så förvänta dig att folk läser det här inlägget i år. Att prata om FF är lite som att ge sig in i LCHF-diskussionen har jag märkt. Jag tror att jag 2010 skrev negativt om FF och än idag mejlar folk mig just om detta för att de läst inlägget haha. Lycka till o kör hårt!

  3. Var har du hittat den informationen om de sydeuropeiska ländernas rekommendationer kring gemensamt ätande?? Tar gärna emot någon källa!! Hemsidor?

  4. Annika: Jag kan tänka mig att det är lite religion över det hela. Tack för förvarningen 🙂 Än så länge är jag inte särskilt negativt inställd till det hela, då hade jag inte hoppat på, men jag tycker att det finns vissa saker som är bra att ta med sig i bakhuvudet. Under resans gång får vi se om jag blir för eller emot Fitness Fighten som helhet!

    Katarina: Hjälp – minns inte! Men det var inte på en blogg utan i någon mera vetenskaplig text på nätet, en tidning. Men det var nåt år sen jag läste det. Ska se om jag kan hitta det igen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s