Första dagen med Fitness Fighten

Det började bra (trots den där inbjudande frukosten på jobbet i morse*). Min frukost bestod av 3 dl lättfil, 50 gram Pauluns Granola (det är en knapp dl typ), 2 ägg och en skiva knäckebröd med skinka** på. Jag har ju fått dispens eller vad man vill kalla det och äter inte riktigt så lite som de generella råden. Därav knäckebrödet. På det blev jag ordentligt mätt och faktum är att jag sparade ett av äggen till senare eftersom jag var väldigt nöjd med bara ett. Till förmiddagsmellis åt jag 150 gram minikeso och blåbär. Inga större förändringar från tidigare alltså. Jag var inte så himla hungrig men det stod på schemat och jag skulle dessutom träna på lunchen. Kände att det här blir enkelt!

Till lunch blev det kyckling med råris, grönsaker och hemgjord pesto. Det skramlade nu i matlådan där några ynkliga kycklingbitar låg tillsammans med några riskorn. Åt även ägget som blev kvar från i morse. Men jag kände att det här blir tufft! Det tog högst ett par timmar så var jag vrålhungrig igen och ganska snart började koncentrationen på jobbet dala. Jag tål hunger extremt dåligt. Extremt. Efter ytterligare en stund blev det 100 g vanlig Keso och ett päron.

På kvällen kom nämligen nästa utmaning. Vi var bjudna på trerättersmiddag sedan länge och jag var velig med hur jag skulle göra. Jag bestämde mig för att äta av allt men lagom mycket. Det blev några bitar gravad lax, en ganska stor bit oxfilé, en klick potatisgratäng och några tuggor av en efterrätt. Men på grund av middagen hade jag velat med det där melliset på eftermiddagen istället. Äta mer än tänkt eller låta det gå fler än tre timmar mellan målen?

Imorgon blir det istället 30 min extra konditionsträning förutom den vanliga träningen och så kör jag Fitness Fighten ytterligare en dag i mars, alltså 31 dagar totalt. Plus minus noll?

I dag körde jag för övrigt inte träning enligt programmet utan ett Intervall Flex-pass på Friskis. Riktigt bra träning och likvärdigt med  Fitness Fighten bedömde jag. Högintensiva intervaller, blandade med en del styrketräning, typ armhävningar, situps och sumoknäböj. Passet avslutades med dynamisk rörlighetsträning. Imorgon kör jag däremot med Fighten och på eftermiddagen blir den extra konditionen antingen löpning eller 30 min med Nike Training Club-appen. Jag kommer vara.så.hungrig…. Alla verkar klara det här galant men jag är verkligen tveksam på hur jag ska greja det. Är det ingen som hoppar av? Men planen är naturligtvis att köra all in. Jag är rätt envis och målmedveten. Men halvkul att vara hungrig i en månad menar jag. Min gissning är att det kommer gå prima fram till lunch. Eftermiddagar kommer vara svårast.

So far, so… nä pretty good!

Dagens ris…

* Inte så mycket tjat. Att ha glömt bort och redan ätit hemma är en godkänd ursäkt. Att hoppa fika på eftermiddagarna kan bli knepigare socialt sett.

** Under februari månad har jag bestämt mig för att göra avkall på min etiska vegetarianvariant. Normalt äter jag bara fisk, lamm och vilt. Under februari kommer jag äta ekologisk och lycklig kyckling och gris. Inte nöt. Har en halv älg i frysen. Det blir även quorn ibland istället för t ex kycklingen.

2 reaktioner på ”Första dagen med Fitness Fighten

  1. Hallå..
    kul du är med i FF.. 🙂 Jag kör med det fast efter deras bok och är på dag 13 (?) minns inte riktigt för jag har åkt på en genomförkylning och blev sängliggande.. Men hoppar på det igen så snart jag blir frisk..

    jag tycker jag blir tokmätt på maten, iaf första veckan.. Andra veckan kan jag känna mera hunger, jobbigt..

    hoppas du inte hungrar ihjäl 😉 Kramkram

  2. Jag har en undran angående kosten. Förra året körde jag FF och då var jag hungrig och trött mest hela tiden, med andra ord mådde jag inte alls bra. Mycket beror nog på att jag egentligen är väldigt tränings-van och även äter en bra kost i övrigt (och MER mat). Därför tror jag egentligen att jag skulle ha haft mer energi än det man fick.

    Nu i maj så kör jag FF igen för att skala av lite fett till sommaren. Jag har
    ju sparat kostupplägget och även övningarna sen förut så det är ju gratis detta år 😉 Så därför kan jag ju inte kontakta Jarkko eller Betina för en justering… Så jag la märke till att du nämnde något om dispens? Innebär det att du får äta mer eller är det något annat? Tänkte i så fall på om du har något tips.
    Är inne på fjärde dagen och imorse hade jag en sådan migrän att jag kräktes
    och jag känner mig redan helt slut i kroppen. Med andra ord = för lite mat för mig!

Kommentera

