Kan man cykla nu eller?

När det blir plusgrader ute och snön smälter är min första tanke ”kan man cykla nu?” Jag älskar ju liksom att cykla och det är bästa sättet att ta sig till jobbet på och det ska rätt mycket till för att min cykel ska få stå – när det inte är brun snö ute vill säga. Det är förstås en definitionsfråga det här med vad som går men jag har inga dubbar på mina däck på jobbcykeln heller – och helst av allt vill jag cykla racer. Men mountain bike?

Jag får nog ge mig till tåls ett tag till, förhoppningsvis kommer det snö igen, men jag blev lite biten på Raid i höstas och skulle vilja lägga till en cykel till samlingen. Dessutom är jag ju helt inställd på att vara med i AIM Challenge* i sommar. Jag körde med Maja 2010 men följande somrar har tävlingen krockat med annat. Men i år så!

Aim Challenge är en kreativ och rolig multisporttävling enligt arrangörerna själva. Man tävlar i lag om två personer och under 6 timmar ska man samla så många man orkar av totalt 60 kontroller. Olika kontroller ger olika poäng beroende på svårighetsgrad. Man tar sig i första hand runt på cykel men många kontroller nås till exempel genom en simtur i en fjällsjö eller klättring uppför en liftstolpe. Klart roligt!

På RAID Uppsala orienterar man både till cykel och till fots och till viss del även i kajak. Jag vill gärna slå min och Jens tid från förra året.

Så om jag börjar spara till ny cykel nu så har jag en lagom till AIM i augusti? Kanske en sån här? Du som har bättre koll på mountain bikes får gärna tipsa! Jag brukar handla det mesta i cykelväg på Cykloteket med Bikster är en ny webbshopp som verkar hyfsat välfylld och till andra sorts priser.

*Först ska jag dock till Sälen för att åka s k i d o r! Men när jag kommer tillbaka kan man nog cykla i Stockholm.

                                  Jag å Maja på AIM i Sälen!

3 reaktioner på ”Kan man cykla nu eller?

  1. Mountainbikedäck på min hybrid har gjort att jag kunnat cykla stora delar av vintern. 🙂

    AIM eller RAID låter ju fantastiskt kul!

    Dock tyvärr inga råd på bra cyklar..

  2. VI måste verkligen försöka få endera cykel till endera stad och cykla tillsammans i vår! Färingsö eller Vikbolandet, men jag saknar min cykelkompis!
    Kanske nåt projekt Sthlm-Nkpg? Bara som ett Siljan runt och lite till ungefär 🙂

Kommentera

