(Riktig) crossfit på Balance

Igår efter jobbet svängde jag in på Balance för att träna crossfit igen. Den här gången utlovades ett mera ”riktigt” crossfitpass än sist. Eftersom det har gått ganska lång tid sen min (dessutom korta) karriär på Nordic Crossfit valde jag klassen som heter Crossfit Start.  På det passet erbjuds en grundligare teknikgenomgång innan WOD:en (Workout of Today).
Just så ser ett regelrätt crossfitpass också ut. Ca en timma som inleds med teknikgenomgång och mer renodlad styrketräning för att sen avslutas med en WOD som kan vara olika lång, men oftast runt 10 min. 10 min som inte ska underskattas vill säga. Under startpassen på Balance går man igenom grundläggande tekniker för att senare kunna köra de vanliga crossfitpassen med bland annat olympiska lyft och andra svårare övningar.

Jag och mitt kontrollbehov var i vanlig ordning lite nervösa över vad som väntade. Tänk om det skulle bli skitknepiga övningar och alla utom jag skulle vara superduktiga? Så blev det dock inte.

Dagens pass
Uppvärmning 4 minuter på löpband

Animal walks (Bear walk, bunny hop, froggy jump etc)
Teknikgenomgång: Front squats och armhävningar. Jag är rätt bra på det första tack vare finfin rörlighet och rätt svag på det sista på grund av, svaghet?

WOD: 6 pullups (chins säger de flesta som inte crossfittar), 8 st thrusters med hantlar, 10 burpees. Så många varv som möjligt på 12 minuter.

Måste givetvis skryta och säga att jag var snabbast tjej med flest antal varv. Vilket säger mer om nivån på startpassen än min egen grymhet. Ingen av de andra hade t ex kört crossfit tidigare. Men jag hade ju lite erfarenhet och var därför absolut inte snabbast under första varvet men höll jämnast tempo och vilade aldrig.

Var klart nöjd efter avslutat pass – både med mig själv och passet i sig. Det fungerade precis som ett vanligt crossfitpass (kul!) och vill man ha möjlighet att både träna crossfit, andra typer av klasser och utöva yoga under samma tak är Balance helt klart ett bra alternativ. På Nordic Crossfit upplever jag instruktörerna som extremt kunniga dock och jag har svårt att uttala mig om nivån på Balance efter bara en gång. Men de ska ha liknande utbildning i alla fall vilket bådar gott. Vill man satsa helhjärtat på bara crossfit är nog en riktig box att föredra förstås för maximal inspiration och likasinnade. Men vill man samtidigt göra flera andra saker och ändå köra crossfitpass är ju det här skitbra faktiskt.

Gula saker i omklädningsrum. Banan och sporttopp.

Kommentera

