Yinyoga och vinterpromenad

Yinyoga med träningsvärk från hell – kan det vara något tänkte jag när jag klev in på Balance ikväll. Kanske skulle det passa särskilt bra men det skulle säkert vara särskilt plågsamt också. Jag hade bara yogat yinyoga en gång tidigare och var inte helt säker på hur det skulle vara. Sist var under 90 minuter i ett varmt Thailand under en klass med fyra deltagare. Nu var det 11 minus ute, klassen var 55 minuter och deltagarna bra många fler.

Yinyoga tränar och mjukar upp leder, ligament och bindvävnad och är en väldigt lugn och avslappnad yogaform. Det jag har hört från yin newbees är att det är rätt plågsamt. Smärtsamt på ett bra sätt. Kanske lite som idrottsmassage har jag tänkt. En del tycker det är långtråkigt.

Under kvällens klass gjorde vi ett antal positioner som framför allt fokuserade på höfterna och som vi höll i mellan tre och fem minuter. Jag gillade att jag från första början fick en väldigt icke-flummig känsla. Instruktören förklarade vad vi skulle göra och det kändes mer som en stretchklass än en yogaklass. Belysningen var dock dämpad, det var varmt i rummet och spelades lugn musik. Klassen var också väldigt ”förlåtande”. Som ett par snälla skidor i pisten om man ska jämföra med ett område jag kan bättre. Du behöver inte göra precis rätt men det går bra ändå. Vi blev hela tiden påminda om att vi skulle kunna slappna av och ha det bekvämt. Så plågsamt, njäää?

Vad jag däremot saknade var tydligare instruktioner om hur vi skulle göra, var det skulle kännas etc. Den som instruerar hade mer än gärna kunnat gå runt i rummet efter att hon visat positionen och petat lite på oss och gett personlig hjälp. Nu var allting lite på en skridsko. Jag tyckte  i alla fall att det kändes ganska bra men det var svårt att komma åt de ställen i kroppen som instruktören pratade om. Nåja, jag stretchar väl baksida lår då istället för säte typ. Och tiden, den gick ju fort! 90 min hade jag gärna stannat faktiskt.

Oklart vad jag tycker om yinyoga – måste nog prova det fler gånger först. Men jag var nöjd med att jag vågat välja bort intervaller och gett mig själv en lugn kväll med yoga istället. Men att en riktig yogastudio är att föredra är nog ganska säkert. Det är ganska chockerande att kliva ut till ett gym, tända lampor och Swedish House Maffia efteråt. Men har man inte råd med två kort får man helt enkelt leva med det.

Sen promenerade jag hem, höll på att frysa ihjäl, fick kramp i låret men kände inte av ländryggen (yinyoga?), tog världens varmaste bad och åt världens största kvällsmål, smoothie, granola (bräddad skål) och ostmackor.

Godnatt!

Kommentera

