Crossfit på Balance

Måndag och första passet på Balance under min träningsvecka där. Jag och kollegorna hade bokat in oss på Crossfit och jag väntade mig lite vad som helst av ett pass med det namnet. Att det inte skulle vara ”riktig crossfit” var jag dock ganska säker på. Passet vi körde var ett enkelt och perfekt lunchpass, svettigt från start men bara 30 minuter långt. Det var uppbyggt kring tabata-tänk (20 sek arbete och 10 sek vila – upprepa 8 gånger) och vi körde: Burpees, chins, knäböj och fällknivar – två varv vilket resulterade i 8 repetitioner och totalt fyra minuter. Sen vilade vi i gissningsvis 2 minuter innan vi körde ett fyra minutersvarv en gång till.

Medan vi höll på tyckte jag inte det var så hemskt grisigt. Knäböjen var enkla – hade behövts en vikt, burpeesarna roliga men förstås tuffa, chinsen rätt omöjliga men görbara med hopp och fällknivarna ja okej, dom var rätt svidande. Men efteråt däremot – i omklädningsrummet. Det var skakigt vill jag lova. Passet tog där det skulle och att det dessutom är ett lunchpass enligt devisen snabbt in snabbt ut gör inte att mjölksyran transporteras bort fortare direkt. Man ska tillbaka till kontoret och har lite bråttom och så är man redan uppe i varv efter träningen. Och med det sagt flyttar vi oss vidare till utvärderingen.

Gabriel som ledde passet introducerade crossfit som något där du ska bli bra på allt, stå på händer, hoppa högt och lyfta tungt etc. Spontant tror jag inte en enda av Balance klasser innehåller att stå på händer. Men jag kan förstås ha fel. Han var noga med att poängtera att det här inte var någon form av stationsträning men ärligt talat – det var ju precis vad det var och vad måste vara fel med det? Crossfit i ordets rätta bemärkelse var det inte och det blir lite fånigt när man vill låtsas som det. Den så kallade uppvärmningen bestod sen av ett antal jumping jacks och knäböj i ett par minuter och sen körde vi igång. Någon nedvarvning existerade över huvud taget inte. Inte heller någon teknikgenomgång. Jag tycker det hade varit bättre att förlänga passet till 45 minuter för att i alla fall hinna låta folk varva ner efteråt samt gå igenom tekniken. MEN om passet varit lite längre och man taggat ner lite på att det var crossfit och absolut inget annat yadi yadi hade det varit toppen. Roliga övningar för hela kroppen, en kombination av styrka och kondition och bra musik. Effektivt helt enkelt.

Omklädningsrummen var fina och det bjuds på schampo och andra produkter från Matrix – mitt favoritmärke. Men SÅ stor skillnad var det inte från t ex Friskis eller SATS förutom dyrt balsam. Värt 1200 spänn för en månad jämför med Friskis 3000 för ett år är det långt till. Men jag fortsätter testa pass och även gymmet i veckan så får vi se om lyxiga detaljer dyker upp som motiverar priset. För en sak är klar. Balance har ett välfyllt schema med massor av gruppträning och yogaformer som låter superkul. Det är något jag saknar på mitt andra lunchgym Friskis City. Jag menar Indoor Walking?

Tyvärr glömde jag helt bort att fota i uppståndelsen över att vara på nytt gym och att allt liksom gick så fort! Synd för jag hade snygga röda shorts till mina bruna ben samt nytt linne från Victoria Secret, grått med svarta prickar. Hur snyggt som helst!

En reaktion på ”Crossfit på Balance

  1. Jag tycker det lät som ett riktigt roligt pass som låter effektiv och bra. Ibland fokuseras det så mycket kring ord istället för att bara träna 🙂

Kommentera

