Januaritips #6 Bli bättre på att simma

2012 upptäckte jag det här med simning. Eller – jag har alltid varit ett blötdjur som jag brukar säga – älskat vatten och att bada, men jag har aldrig kunnat crawla däremot. 2010 körde jag en triathlontävling, mest på kul, men det var trist att inte kunna crawla. Liksom för att optimera tiden och spara på benen. Jag körde ingen triathlon året därpå eftersom jag egentligen tyckte bäst om att cykla och i juni 2011 cyklade jag 30 mil runt Vättern. Dessutom tålde inte mina knän särskilt mycket löpning. Under 2012 blev mina dåliga knän bättre om än inte bra och det var liksom bara crawlandet kvar för att kunna matcha triathlontiden. Förutom att jag älskar att bada då. I höstas gick jag en crawlkurs och jag rekommenderar det verkligen. Simningen är grym träning för hela kroppen som tränar styrka, kondition och en del rörlighet för överkroppen. Dessutom är det skonsamt så de flesta trots skador kan simma. Om inte annat är det ju superkul att testa nya träninsgformer och upptäcka nya favoriter. Enkelt att crawla är det dock inte, särskilt inte om man har tänkt det som energisparande simsätt. Punkt punkt punt. Förutom att gå en kurs och nöta själv kan man lära sig mycket genom att titta på andra, filma sig själv och kolla på Youtube-klipp. Här kommer tre bra tips från nätet!

Först en grundläggande genomgång av hur man crawlar.

Man får ofta lära sig att förlänga sina armtag och försöka simma med så få armtag som möjligt under en bassänglängd, säg 25 meter. Kolla in det här.

Och så sist men verkligen inte minst, en bra länk om andning när du crawlar. Andingen är kanske det svåraste i början.

Kommentera

