Januaritips #5 Genusfotografen eller reklam från BMW

Dagens tips handlar inte om dig själv utan om andra och världen runt omkring. (Alla andra januaritips kommer  nog fokusera på dig själv). Träninsgbloggande blir annars väldigt upphängt på ett ego, på sig själv och sin egen person och visst – om jag hypotetiskt skulle få barn inom en inte allt för lång framtid så är det här dom sista åren i mitt liv som jag kan vara just det – helt ego. (Läskigt ja). Men i det långa loppet blir det väldigt tråkigt att bara vara ego eller umgås med andra som är ego. Som träningsälskande och hälsogillare saknar jag ibland ett större fokus på kollektivet istället för på individen. Därför blir dagens tips ett bloggtips men inte om en annan träningsblogg utan om bloggen Genusfotografen. LÄS. Okej?

Tycker ni tipset var långsökt? Det tycker inte jag. Eftersom flertalet träningsbloggar skrivs av kvinnor och eftersom flertalet av mina läsare är kvinnor samt att de flesta av oss publicerar bilder (och rätt många har barn, kanske döttrar) tycker jag att Genusfotografen är en superviktig blogg att läsa. Beroende på vilka glasögon du redan ser världen med blir bloggen förmodligen en olika chockerande läsning. För mig är det egentligen inget nytt men jag slutas ändå inte att uppröras , förvånas, häpnas eller att må illa. Och jag tycket att det är viktigt att fler lär sig att se bilder utanför vardaglig slentrian. Är trots allt gammal medievetare också.

I mitt sociala flöde idag upptäckte jag att det finns många klocka träningskvinnor där ute som upprörs lika mycket som jag (egentligen ingen nyhet) och som också läser Genusfotografen och förbannas.  Men då tänkte jag att herregud, vi måste ju upplysa alla dem som inte är med på noterna än också. Så nu har jag gjort det. Varsågoda.

En av alla bilder i Genusfotografens senaste inlägg. Reklam från BMW. Ganska osmakligt att se efter gruppvåldtäkt i både Indien och i Sundbyberg samt kvinnor offer för trafficking i Sverige som inte blir trodda i domstol. Men egentligen är det självklart, allting hänger ihop.

2 thoughts on “Januaritips #5 Genusfotografen eller reklam från BMW

Kommentera

