Marit Björgen-intervallerna

Förra vintern körde varenda träningsbloggare Marit Björgen-intervaller. Jag med. Det är egentligen inga konstigheter. 4X4 minuter på max. Med 2 minuters vila mellan varje intervall. Det svåra var snarare att veta hur mycket max var. Hur fort orkar jag springa i fyra minuter om jag ska springa lika snabbt hela tiden och göra om det tre gånger till?

I dag tänkte jag på Marits grymma fysik och förra vinterns många pass på crosstrainer – för min del alltså. Den här vintern är mina knän ännu bättre (de tar sig säsong för säsong!) men efter två löpass under samma vecka valde jag att vara snäll mot knän, höft och (!) rygg och välja crosstrainern före löpbandet. Visst kan man tuff-tuff-springa ute just nu men några verkliga kvalitetspass är ändå svåra att krama fram. Inomhusträning fick det bli.

Jag härmade Marits 4X4 men istället för att maxa mig igenom passet valde jag tröskelintervaller – det vill säga 4 minuter precis under mjölksyra. Det är faktiskt tillräckligt jobbigt och för oss icke elitskidåkare ett fantastiskt bra och välgörande pass.

Första intervallen var bara hur enkel som helst. I andra intervallen konstaterade jag att det här var jobbigt – men på precis rätt sätt. Jag konstaterade också att det var lättare att trycka upp pulsen utan att bli trött i benen på en crosstrainer än på en spinningcykel. Tredje intervallen var nog den längsta – känslomässigt. Men jag hade hittat en perfekt nivå och krämade ut precis så mycket som det var tänkt ur musklerna. Märklig känsla det där – att känna pulsen banka på och må så bra på samma gång. Den fjärde och sista intervallen var inte lika tung men förmodligen bara för att målet var nära. Summerar ett grrrrrymt pass!

Detta trots att min uppladdning delvis bestod av – håll i er nu – tre skivor vörtbröd vardera med ett lager Bregott på. Helt ärligt. Det är ytterst sällan, för att säga aldrig, som jag skäms för något jag äter eller överhoppade träningspass men dom där mackorna var lite för dåliga även för min smak. Jag menar jag kunde ju i alla fall ha toppat med något kvalitativt pålägg eller kokat ett ägg om jag var så hungrig. Keson med frukt och nötter (om jag planerar så kan jag!) som jag tuggade i mig innan hemgång – bokstavligen – från jobbet var som bortblåsta. Efter 60 minuters promenad hem var vörtbröd det enda jag tänkte på. Och åt.

Tycker ni att jag har kört mycket kondition på sistone? Det tycker jag med. Därför tänkte jag träna styrka imorgon. Det blir också det sista passet innan jag åker till Hawaii på fredag morgon!

En reaktion på ”Marit Björgen-intervallerna

Kommentera

