Tecken på att du är dedikerad

Tecken på att du är dedikerad en specifik idrott, träning i största allmänhet eller något helt annat intresse för den delen:

  • Du är helt schluuut efter att inte ha sovit tillräckligt länge på två veckor men är ändå helt inställd på att inte missa kvällens träning
  • Träningen äger rum ett antal mil från där du bor
  • Du har ingen bil den här dagen utan är hänvisad till pendeltåg
  • Dagen till ära är det dessutom banarbete på sträckan och bussar ersätter sista biten
  • Det är även så kallat snökaos
  • Beräknad restid till träningen är upp till två timmar – utan att du är en pessimistisk person
  • Du kommer komma hem alldeles för sent

Om du ändå väljer att åka till träningen är du förmodligen både väldigt målmedveten och väldigt dedikerad det du håller på med. I mitt fall stavas idrotten beachvolleyboll. Träningen igår började kl 19 och strax efter 16:30 slirade jag genom snömodden upp till Centralen. Köade på Waynes för att få köpa en halvbra bagel med fetaoströra och en smoothie för 95 spänn innan jag mosade mig ner på perrongen. Till min stora häpnad är tåget i tid och jag och Lisa får dessutom sittplats. So far so good. Jag är nöjd och tänker att vi kommer få gott om tid att värma upp.

Framme i Östertälje skickas vi av på grund av banarbetet av och hänvisas till ersättningsbuss. Ett visst kaos råder när folk stormar av och vi irrar runt bland olika bussar. Ingen går till Södertälje hamn. Vi hittar till slut rätt hållplats och där står vi och trampar i kylan medan tiden går. SL:s tidtabell stämde tydligen inte alls men efter dryga halvtimmen dyker en buss med Kolmården-logga (!) upp och kör oss sista biten.  Efter att ha känt det som att vi är allra längst bort från världens centrum i ett kolsvart och iskallt mörker kliver vi in på stället där det är evig sommar, sol, värme, sand, palmer och djungelljud. The Beach. Vilken känsla! Plötsligt känns det som att man är nära världens mittpunkt igen på något sätt – i alla fall sitt eget livs mittpunkt. Vi hinner ganska lagom byta om och värma upp en stund innan det är dags för träningsstart – perfekt!

Efter några veckors uppehåll var alla friska, färdigflyttade och Camilla – vår tränare – var tillbaka. Med andra ord hade vi alla ingredienser för en lyckad träning. I 90 minuter tränade vi blockbackning vilket på samma gång inkluderade en väldig massa anfallsträning. En väldigt nyttig, svettig, rejält pulshöjande och framför allt ROLIG träning! Träningsendorfinerna sprutade ut ur öronen och tröttheten var som bortblåst.  Så ja – bedömningen jag gjorde under eftermiddagen var helt riktigt. Beachvolley gör allting värt det trots banarbete, snökaos och pendeltåg i största allmänhet.

Vad är en blockbackning?
Om motståndarna har ett dåligt läge, ofta menat att den som ska anfalla får ett pass för långt från nät, behöver man sällan blocka. Istället backar man snabbt ner i banan och är beredd på en shot (lång och hög boll). Allt kan dock hända egentligen så även om du prioriterar måste du vara beredd på det mesta. Det gäller att vara explosiv och snabbt backa bak OCH hinna stanna innan du ska spela bollen för att kunna vara i balans.

Vill du också lära dig spela beachvolley?
Nästa grundkurs börjar den 14 januari och den 15 januari. Kursen är fem måndagar respektive tisdagar. Läs mer här! Och kolla filmen nedanför där Camilla visar hur det går till.

2 thoughts on “Tecken på att du är dedikerad

  1. Visst var det kul och värt igår?!?! 😀

    Den här dialogen hade jag imorse:

    Vän: Lisa, du är så dedikerad att jag blir rädd
    Vän: Måste samla din familj inom kort och prata om ditt missbruk och maniska spelberoende.
    Lisa: Haha…vi var fulltaliga dessutom. Jag vill bara få fram att det finns fler som jag.
    Vän: Intervention tror jag är på sin plats. Att många missbrukar är inte en bra anledning nog.

    😉

Kommentera

