Gör ditt eget hemma-spa

Ute yr snön och vad passar bättre än att komma hem och tända ljus och fixa sitt eget hemmaspa? Jag har tipsen som gör att du får det i princip lika mysigt som på Nynäs Havsbad, för typ inga pengar alls!

Jag har flyttat (snart kan ingen längre ha undgått det va?) och vårt jättehärliga badrum rymmer bland annat ett badkar. Det här badkaret har jag suktat efter sedan augusti när vi köpte och tänkt att tänk om det har blivit vinter när vi flyttar in, då ska jag bada! I dag är Stockholm rörande överens om att det är vinter. Efter jobbet pulsade jag hem genom snön och insåg att det var ikväll jag skulle inviga badkaret och att ett spa i hemmaversion skulle bli optimalt. Det var optimalt! Jag njöt något helt galet när jag sjönk ner i det heta vattnet med en handduk under huvudet och en bok i handen. Dimmade ner alla spottar till ett minimum och tände massor av ljus!

Till ett hemmaspa behöver du

  • Gärna ett badkar – kan det bubbla är det pricken över i – men det funkar även att spaa i duschen!
  • Badskum. Finns lite överallt men t ex på Lush kan man gå bananas bland sådana grejer. Finns i olika dofter, till exempel lavendel som jag personligen gillar. Lush har för övrigt grymt miljötänk och testar inte på djur. Eko, organiskt och så vidare.
  • Vill man hellre ha i lite olja som ska verka avslappnande eller uppiggande funkar det också. Olja funkar även bra i duschen, bara att droppa lite på golvet och njuta av ångorna som doftar sen.
  • Levande ljus! Med eller utan dofter. Funkar att bara dimma ner också men har man inte dimmer i badrummet är det bara att släcka och låta värmeljusen göra jobbet.
  • Kanske musik. Ibland lyssnar jag på ”Natura Buddha Sounds” på Spotify men oftast tycker jag det är skönast att ha helt tyst.
  • Hårinpackning och ansiktsmask som får verka medan du ligger och gonar dig i lugn och ro. Jag använder grejer från Bodyshop. Åter igen det här med att inte djurtesta – väldigt självklart för mig.
  • Nåt att skrubba dig med. Jag använder en enkel skrubbvante från Ica.
  • En fotfil och kanske lite andra fotprylar.
  • Nåt gott att dricka och nåt kul att läsa. Jag valde iskallt vatten med hallon i och en deckare!

Tassa upp och smörj in hela dig inklusive ansikte och fötter med en skön hudkräm. (Har du golvvärme, maxa den innan du hoppar i badet!) På fötterna är mitt tips att sätta på sig bomullssockar efteråt för extra gosig känsla!

Och som på alla spa vill man ju avsluta med en god smoothie, eller hur! Jag mixade min gröna favorit med kiwi, avokado, spenat och äppeljuice. Avsluta med att sjunka ner i soffan och fortsätt på boken.

3 reaktioner på ”Gör ditt eget hemma-spa

Kommentera

