Jävligt jobbig julkalender

I Facebookgruppen Vägen till toppform börjar snart nästa månads utmaning: Jävligt jobbig julkalender. I normala fall tycker jag det är svårt att hoppa på roliga utmaningar eftersom man har så fullt med sin egen träningsplanering redan. Men ärligt talat är det ganska skönt att slippa tänka så mycket själv ibland och bara kötta på. I det långa loppet tränar jag ju för att det är roligt och för att jag mår så jäkla bra av det. Dock saknar jag konkreta mål så fort jag inte har några så mitt i värsta slask- och blävädret (som vi dessutom ska kunna/hinna/orka flytta i!) tänker jag anta julutmaningen och baka in ett eget mål i den.

Den jävligt jobbiga julkalendern går ut på att träna minst ett pass per dag fram till julafton. Antingen väljer man själv eller så kan man välja ett av julkalenderns alla föreslagna pass. Min egen definition av ett träningspass är att det ska pågå minst 20 minuter och att jag ska bli svettig eller få högre puls*. Jag tänkte i alla fall inte köra 24 ”vanliga” träningspass på raken.

Målet då: Att bli 100 % starkare. Jag ska tid hur länge jag kan stå i plankan, räkna hur många armhävningar på tå jag kan göra och hur många knäböj med upphopp jag kan göra. Och dubbla det. Möjligen blir det här svårt att greja på 24 dagar men jag har ju tre veckor på Hawaii mig också (åker den 21:a) och där passar ju den utmaningen utmärkt! Mitt enda aber här är min ena handled som sedan förra hösten aldrig varit sig lik. Jag har väldigt rörliga handleder och kan enkelt böja bak dem mer än 90 grader. Nu har jag hittat ett sätt för att få mindre vinkel och kommer att prova den varianten i min utmaning!

I dag eller imorgon ska jag testa nuvarande status. Stay tuned, som jag jag brukar säga!

*Jag kommer att räkna flyttdagen den 1 december som träningsdag. Det blir ju typ en j*vla massa marklyft kan man säga.

Här kör jag ett Bodyrockpass på ett varmt tak i Kroatien i somras. Perfekt julträning – inne eller ute!

2 thoughts on “Jävligt jobbig julkalender

  1. Härligt med din hawaii-resa! Låter kul med julkalendern, det kanske man ska haka på… men blir det skidspår lägger jag undan allt annat för det! 😉

Kommentera

