Tål mera mjölksyra

Lunchträning en måndag är ungefär samma sak som att börja veckan på bästa sätt. Särskilt när träningen innefattar en spinningklass för Jessica! Garanterad kvalitet och bra musik till det hela. I dag cyklade vi tröskelintervaller.  Först  4 min X 2 (vila två min mellan intervallerna) och sen 3 min X 3 (vila 1 minut mellan varje intervall).

Tröskelintervaller innebär att du arbetar strax under din mjölksyratröskel. För att använda Jessicas egna ord så ska det bli varmt och pirra i benen men inte mer än så. Mjölksyran ska aldrig slå till. Får vi mjölksyra kan vi visserligen öka vår syreupptagningsförmåga och vässa konditionen men vi blir inte uthålligare och tål inte mer mjölksyra. Mjölksyra är en bra grej att tåla. Säg i typ skidspåret i vinter. Den här typen av träning kräver tålamod (stressa inte upp pulsen) och kontroll (dra inte på dig mjölksyra men låt det inte vara för bekvämt heller.) Man behöver öva lite innan det blir bra.

Vid en dålig dag kan det vara svårt att få upp pulsen när du kör tröskelintervaller. Du blir trött lokalt, i benen, och börjar få mjölksyra, men du får inte upp pulsen.
Lite den känslan hade jag tyvärr idag. Jag löste det genom att vrida av lite motstånd och istället trampa på lite mer, högre kadens alltså. En helt okej lösning men inte 100 %. Men – det var ett skönt pass ändå! Väldigt svettigt, väldigt bra musik, väldigt fin instruktör. En så himla bra grej för både fysiskt och psykiskt hjärta helt enkelt!

Jag gjorde den vanliga kroppsscanningen under uppvärmningen och summerade en pizza från CiaoCiao och en kanelbulle från Thelins under gårdagens andra halva. Tillsammans med en kort natt var det kanske inte den grymmaste uppladdningen men å andra sidan sov jag till halv tolv i både lördags och söndags och åt en suverän frukost i morse så jag tyckte det borde ha kompenserat ganska rejält – vilket det kanske också gjorde. Blev ju ett bra pass trots allt!

Annan bra grej: SATS värmerum med 40 graders värme. Stort gilla och min nya, stående stretchoas efter duschen!

2 reaktioner på ”Tål mera mjölksyra

Kommentera

