Lycklig med platt mage. Eller: Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.

Disclaimer: Långt inlägg men alltså det här är viktigt – läs!

Jag hade tänkt sätta ett frågetecken efter rubriken men min chef har sagt att jag måste begränsa antalet rubriker jag sätter med frågetecken just nu. Och dessutom är det egentligen inte en fråga. Jag vet svaret.

När jag var ungefär 20 ändrades mitt utseende rätt rejält, kroppsligt alltså (mitt babyface hade jag kvar flera år till). Jag har aldrig varit tjock men plötsligt hamnade allting på rätt ställe. Det var oerhört tacksamt men jag var faktiskt ganska omedveten om det själv – vänner och familj märkte det först. Jag upptäckte det när de påpekade förändringen och när jag började se bilder på hur jag såg ut nu.

Jag har alltid varit en fysiskt aktiv person men mellan 20 och 25 ägnade jag mig mest åt ridning och en del Friskisjympa, ingen tung styrketräning eller intervaller i skogen. Det var mycket partajande på helgerna (jag häpnade när jag flyttpackade och gick igenom gamla dagböcker och kalendrar – det var fest två gånger i veckan) och jag åt väl mat som enklast sammanfattas HCHF. Mycket fett och mycket socker. Så illa var det kanske inte men det blev mycket pasta, pizza och halvfabrikat. Jag var ingen salladskvinna precis. Men jag hade ett sexpack. I flera år. När jag sen började träna på riktigt hade jag förstås ett oerhört tacksamt utgångsläge.

I dag är jag 31 och jag skulle säga att jag lever mer hälsosamt än någonsin. Jag kan väldigt mycket mer om mat, hälsa och träning i dag. Jag tränar betydligt mer och äter betydligt bättre. Men i dag har jag inget sexpack.

Jag kanske har ett tvåpack på morgonen om definitionen är viktig – jag har fortfarande platt mage jovisst. Men om jag skulle leva på min pastadiet och dricka vodkadrinkar på helgerna skulle jag inte se ut som jag gör.

Just nu är jag inne i en period när jag för första gången upplever att min kropp har förändrats till det sämre. Missförstå mig rätt. Jag klagar inte. Jag har haft tur i livets lotteri. Men om man tänker på Erika 21 och Erika 31 så är det skillnad. Det är egentligen inget konstigt men fick jag önska skulle jag gärna se ut som 21 hela livet, typ, kanske… I alla fall ett tag till. Det skulle nog gå om jag verkligen satsade – men oftast kommer jag fram till att jag inte är  beredd att offra allt det skulle innebära – det är helt enkelt inte rimligt bara för att ha mer synliga magmuskler (!) Sådär har tankarna gått. Så där såg jag ut, så skulle jag kunna se ut, men är det viktigt? Ja eller nej?

Men så en kväll slog det absurda äntligen mig med fullare kraft. I dag, hösten 2012 är jag väldigt lycklig. Listan över bra saker i livet kan göras lång. Jag har efter slit på universitetet och hundår i arbetslivet ett bra jobb som jag tycker om. Jag bor bra, har råd att resa och äta på restaurang. Jag har mina grymma vänner och min grymma familj. Framför allt har jag Jens – min hjärter kung. (Jag menar man blir inte precis lycklig av restaurangbesök även om livet blir enklare när man slipper vända på slantarna). Livets pusselbitar har fallit på plats och jag har nog aldrig tidigare känt mig som tillfreds eller känt att livet och kärleken är så självklar. Saker är sjukt jävla bra just nu för att tala klarspråk. Och min mage har absolut inget med detta att göra.

Jag menar exakt var skulle ett sexpack på magen passa in i det här? Exakt hur skulle det göra mig mer nöjd och lycklig jämfört med hur jag ser ut nu? Jag var inte direkt olycklig som 21-åring men får jag välja vill jag absolut mycket hellre vara 31 än 21 – även om det innebär fler kroppskilon. Herregud! Det är ju inte ens där hälsan sitter om det nu var det saken handlade om. Oavsett så är jag så jäkla mycket smartare och klokare i dag än för tio år sedan. Så mycket mer ödmjuk och vet så mycket mer om mig själv. Då hade jag så satans knäppa killar runt omkring mig att det verkar helt osannolikt! I dag har jag allt det man ska ha och det jag vill ha istället.

Extra aktuellt blev det här ämnet när jag läste en svagbegåvad kvinnas vällästa blogg igår. Jag går aldrig in och läser den annars, men vet att hon finns och hittade flera länkar på Facebook. Det är hon den där kvinnan som tycker att alla ska väga 55 kilo och som verkar må fysiskt illa över att samhället tillåter så kallade tjockisar.

Jag väljer att länka förresten. Här är bloggen. Det funkar sällan att stänga ute idioter ur debatten, varken den politiska eller den som handlar om träning, så läs, idiotförklara, förstå det orimliga i vissa tankar – kanske tankar du nån gång själv snuddat vid när du tänkt på dig själv – tänk om, tänk rätt och gå aldrig tillbaka dit.

Att kvinnor ska tillåtas värderas utifrån andra saker än sitt utseende och gärna inte svälta sig själva får henne att må illa och hon defnierar det som feministpropaganda. Det finns korkade människor men de vet om att de inte är så smarta så de håller tyst. Sen finns det dem som är så korkade att de inte ens begriper själva hur dumma de är. Dit hör Katrin Zytomierska. Hon borde skämmas över sig själv, sin blogg och det hon skrev igår. Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.

Nu måste jag gå och äta frukost. Var bara tvungen att skriva det här först.

14 thoughts on “Lycklig med platt mage. Eller: Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.

  1. Åh vilket klokt och bra inlägg! Jag tror inte heller att lyckan sitter i magmusklerna utan mycket mer i sinnet och det glädjer mig att du är så tillfreds med din tillvaro och kan värdera det högt! Det är synd att så mycket av fokus från träningen spridit sig till yta och resultat och inte till själva känslan under träningen – eller den positiva inverkan som träningen kan ha på livet i övrigt.

  2. Bra skrivet, såg också KZ inlägg. Förstår inte riktigt hur en sån som hon fungerar, men jag tycker synd om henne. Man kan inte må bra om man spyr galla omkring sig sådär.
    Jag är i samma fas i livet som du och visst är det skönt, det är som att man nu får skörda frukten av det man jobbat för.
    Så jag njuter, trots att 6-packet bara kan skymtas ibland 🙂

  3. Mycket läsvärt för en mamma (också!). Bara en sak. den floskel som jag hatar mest av alla är ”misssförstå mig rätt” Vwm i hela friden kom på nåt så urbota töntigt och korkat?? Kanske samma gäng som skrattar ihjäl sig åt att uttala Huddinge på ”franska” – ydääänsch…suc
    Egengtligen är jag en språl-taliban som får ont i magen av rushelkanor och fast v
    backs och note books—

  4. Jätte bra skrivet, och en massa fina rader i ditt inlägg. Det som har varit – har varit och man ska absolut ta vara på det som man har just idag, njuta av en massa kärlek och fina människor som finns runt omkring sig. Så vad skulle 6-packet göra för en just idag?! Hallå?! bara man mår bra och får vara frisk är det guld värt!

  5. @Ingrid Jag håller med om att det är för mycket fokus på träningens ytliga, utseenderesultat och för lite på hur man faktiskt MÅR av att träna! Bra rader.

    @Jennie Ja, det är faktiskt synd om K! Hennes kommentarer om andra säger mer om henne själv än om dem hon har synpunkter på…

    @Mamma Ja du är en språktaliban men då måste du ju läsa igenom innan du klickar på skicka. Det går så fort över tangenterna 🙂 Kul att du är inne och läser!

    @Sophia Precis – håller man sig frisk och stark spelar ett sexpack ganska lite roll. Eller om man väger 55 kg eller inte.

    @Uppochhoppa Punkt.

    @Annie Tack! 🙂

  6. Håller med om att Katrin Zytomierska tillhör dom mindre begåvade kvinnorna… men RENT hälsomässigt så dör nu fler av fettman och följd sjukdomar än rökning. Detta kostar skattepengar… och jag håller med Katrina om att varför ska det var ok att vara ohälsosam det är inte ett val som bara påverkar individen… det kostar pengar tid… jag har ingen lust att mina skattepengar läggas på vård till människor som väljer att sitta i soffan eller äta dålig mat. lika lite som samhället tolererar alkolister eller rökare… så varför ska fetma vara ok?

    sen att hänga ut kvinna i reklamen som Katrin Zytomierska gjorde är oförsvarbart. Sen att hon gör kopplingen låg vikt=snygg är ju lite sjukt… men diskursen om kvinnlighet =kvinnan ska vara smal för att vara atraktiv.

  7. 1) Jag har inte skrivit att fetma är bra eller okej eller hälsosamt.
    2) Kvinnor som väger mer än 55 kg, vikten som Zytomierska förespråkar, är inte feta.
    3) Inget av det Zytomierska skriver handlar om hälsa och sundhet.
    4) Jag driver en träningsblogg, alltså är träning och hälsa viktigt för mig och jag tycker det är en viktig samhällsfråga. Att jämföra allt över 55 kg med fetma och kostnader för överviktiga i samhället med det Zytomierska skrev tycker jag är lite korttänkt.
    5) Har du verkligen läst hela mitt inlägg?

  8. Tack!! Jag är 41 och tänker mycket på hur min kropp förändras och ser ut som den gör hur mycket jag än försöker påverka den att inte se ut som den gör. Jag försöker lära mig acceptera att våra människokroppar fungerar så. Men visst skulle jag ha lättare att acceptera det om jag inte påverkades av dagens kroppsideal och träningskultur. Men det gör jag. Jag tycker också att det är jättebra att ta upp ämnet vad gäller kroppsfett och attraktionskraft. Det är ju självklart olika hur det uppfattas och hur vi ser ut och vilka förutsättningar vi har, för vi människor är ju olika. Men det är svårt att nå dit att man bedömmer sig själv och sin egen attraktionskraft mer än vad man tillåter andra att negativt göra. Å andra sidan så är jag sådan att det är svårt att påverka mig positivt, värderar jag min kropp lågt, så har det inte så stor påverkan om andra säger något positivt. Vi människor är svåra, men jag håller med dig om att vi måste ju kunna stötta varandra istället, oavsett kön.

    Jag hoppas att alla någon gång får uppleva sådan harmoni som du upplever just nu i ditt liv! Jag hoppas också att det fortsätter så för dig 🙂

  9. @Jenny Livet går ju upp och ner för oss alla. Ibland mer upp, ibland mer ner. Mitt går massor av upp nu men så har det inte alltid varit och det kommer komma motgångar framöver fortfarande. Man får passa på att leva i nuet helt enkelt och njuta allt man kan när saker är bra. När saker är sämre får man lita till att det alltid vänder uppåt igen! Lycka till med harmoni och självkänsla!

  10. 1) jag har inte påstått att du har skrivit att fettman är bra eller hälsosamt?

    2) Jag håller med det inte finns någon idel vikt och har inte heller påstått att idel vikten för kvinnor är 55kg?

    3) Jag har inte påstått att det hon skriver om handlar om hälsa…. jag konstaterade bara att fler dör av övervikt än svält…och konstanden är enorm för samhället.

    4)fullt medveten om att du driver bloggen eftersom jag komenterar den och drog slutatsen att träning ligger dig varm om hjärtat. Jag har aldrig gjort någon jämförelse med att över 55kg=med fetma. syftade på att du total sågar Katrin Zytomierska som frågasatte varför det skulle vara ok att vara tjock? sen måste jag hålla med Katrin Zytomierska om att reklem med tjejen är nedslående resultaten man får på sats verkar inte vara mycket att hurra för efter 13 års träning.

    Tidningen du bloggar för/på är visar ju upp mer eller mindre bara kvinnor som är ”vältränade” och smala så¨det idelat verkar ju funka för dom med….. inte är det några genomsitt svenskar som är med på bilderna och i tidningen.

    5) läst båda era inlägg och tycker ditt är mer nyaserat än Katrin Zytomierska men tycker hon har några poäng med…. även om sättet hon utrycker sig på är bara pinsamt.

  11. Bra texter! Jag, som precis ligger på 55kg och tränar mycket, har OCKSÅ celluliter. Jag har också små bröst, fula knä och äckliga fötterna MEN viktigaste av allt, jag har också glädje och leende i ansiktet. Det spelar ingen roll om jag går upp i vikt, ner i vikt, får lös hud efter graviditet eller förlorar min lust att träna om jag bara har mina stora och små, smala och tjocka kompisar och vänner i livet med mig. Stackars Katrin kanske inte ha några fina ”tjocka” kompisar, inga kompisar alls, hon är så himla sur.

  12. Bra inlägg!! Känner igen mig så väl i dig. Kroppen har förändrats mycket sen man var 20. Det går inte en dag utan att man tänker på sitt utseende och hur ens kropp ser ut. Är så trött på alla tjejers tjat om att de är tjocka och bla bla bla. Jag jobbar m mig själv varje dag med att acceptera hur man ser ut o tränar för att orka m allt o må bra.Har en vän på jobbet som har anorexia. Det är skitläskigt att se på nära håll hur hon pinar sig själv. Jag tycker inte att det är värt att svälta sig eller träna galet mycket för det där 6packet. Då har jag hellre lite extra fett på rumpan o njuter av god mat 🙂 Livet går inte ut på att ha en perfekt kropp (min åsikt) Tack Erika för ett bra inlägg ! 🙂

Kommentera

