Smarta tips när du handlar!

Måndag. Dags att handla mat för veckan som kommer? Här kommer mina tips för att göra handlandet enklare och mer effektivt! Jag är nämligen en person som gillar ordning och effektivitet. Spontanitet i all ära men inte så gärna när det är mina matlådor och mellanmål som står på spel. Jag gissar att tipsen passar bäst för dig som bryr dig rätt så mycket om vad du äter och vill vara säker på att veta vad du får till lunch.

  • Gör en inköpslista. Orkar du inte fundera ut vad du ska laga i förväg och typ börja leta nya recept, skriv istället t ex: Matlådor X 5. Mellis X 8 etc. Då kan du leta inspiration i butiken och när du väl har valt vad du ska laga vet du hu många X antal portioner du behöver handla för.
  • När du gör din inköpslista, (ja gör en!) skriv upp varorna i kategorier utifrån den ordning du passerar hyllorna i butiken. Det här bygger förstås på att du handlar i en butik där du redan hittar. Men det är den smartaste grejen för att inte missa någon grej eller för att slippa gå fram och tillbaka.
  • Om du inte sorterar inköpslistan som ovan – ta med en penna och stryk vartefter! Då blir det enklare att se vad som är kvar.
  • Om du lagar efter nytt eller gammalt recept: Tejpa upp dem på insidan av skafferidörren eller låt dem ligga framme på köksbänken. Jag tenderar ibland att ha massa olika saker hemma till olika saker jag tänkt laga men glömmer ibland bort recepten och börja nalla av grejerna till något annat. Då blir det tokigt när man väl ska laga just den där maten. Eller så blir det kvar grejer du inte vet vad du ska använda dem till nu.
  • Ovan problem har jag löst genom att även kategorisera och sortera sakerna i mitt kylskåp – mer eller mindre. Men då ger man sig själv i alla fall en hint.

I veckan kommer jag bland annat äta vegetarisk korvstroganoff – funkar även för veganer! – bouillabaisse (torsk, lax, saffran, paprika etc) och älgfärsbiffar med potatis, lingon och svamp!

3 reaktioner på ”Smarta tips när du handlar!

  1. Bra tips!

    Ett digitalt tips:

    appen: ”shopshop”

    Lägg in inköpslistan, stryk när du hittat och skaka appen för att ta bort de strykta varorna, väldigt användbart!

  2. Ett väldigt enkelt tips om man inte hinner göra en kylskåpsinventering: knäpp en bild på det öppna kylskåpet med mobilkameran! Så slipper man tänka på hm… HADE jag mjölk eller inte? när man väl är i affären 🙂

Kommentera

