Den bästa spinninginstruktören

Vintertid och mörkt på riktigt ute. Är lite chockad över mörkret faktiskt. Jag minns inte att det brukade bli svart så här tidigt redan i slutet av oktober. Nåja, det vänder igen redan den 21 december – samma dag som jag åker till Hawaii. Det är med andra ord inte så lång tid kvar innan vi går mot ljusare tider igen och det är bara att härda. Under tiden tänkte jag förenkla saker för mig genom att lägga fler träningspass på morgnar och luncher. När klockan slår kväll och det varit mörkt länge vill jag bara sticka hem, dra på mig raggsockarna och dricka te liksom. Helst inte träna faktiskt. Jag har absolut mindre energi på vintern jämfört med på sommaren och det verkar vara en dålig idé att stressa kroppen. Jag är ingen morgonmänniska men tycker att det har börjat bli lättare att gå upp på morgnarna ändå om jag bara får de timmar sömn jag behöver. Det är en bit kvar innan jag kommer studsa upp och längta ner till gymmet vid 07-tiden men kanske en dag i veckan. Om jag kör två lunchpass på det är jag uppe i fyra träningspass på vardagar med min beachträning – på kvällen – inräknat. Ett kvällspass i veckan borde jag klara av. Å andra sidan vill jag gärna träna med sällskap ibland och även simma – inget av det kan jag göra på lunchen så det får bli lite balanserande.

Bäst förspänt har jag det på måndagsluncherna när jag kan köra spinning för Jessica på SATS Regeringsgatan. Hon har så.bra.klasser och är en så.bra.instruktör! Vi börjar alltid med att scanna igenom kroppen och känna på dagsformen. Hur har helgen varit? Hur har jag sovit? Vad har jag ätit idag? Har jag druckit vatten? Well jag hade ännu en kanonhelg om ändå ganska intensiv på den fysiska fronten – men även med bra mat och vila. Innan spinningen hade jag käkat frukost och en extra macka på förmiddagen, druckit i min jättekopp med rött te och bestämde mig för att jag var redo att köra mitt bästa. Vintertiden var ju även just idag till sin fördel med en extra timmas sömn.

Vi cyklade fyra intervaller i form av en trappa med tre steg, varje steg var en minut. Den första minuten cyklade vi på 75 %. Det är ett behagligt tempo där du kan stanna kvar lääänge. Minut nummer två körde vi på  80 % – nu börjar det bli jobbigare. Sista minuten skulle vi ligga på 85 %. Tänk på att inte lockas att köra för hårt utan verkligen ligga i rätt pulszoon. Om du drar på dig mycket mjölksyra kommer du träna mjölksyreuthålligheten istället för förmågan att ta upp och transportera syre. Jag hade min pulsklocka på mig i dag och tja – jag känner min kropp rätt så väl. Men det är fint att ha ett kvitto på att pulsen är den där ska vara. Ska jag vara utan pulsklocka och låta tankarna vandra fritt är jag hellre i skogen. På spinningcykeln vill jag ha det perfekt. Det var dagens klass.

Det är häftigt när man får känslan av att ha en personlig instruktör bredvid sig på cykeln fast att man är hur många, 40 kanske, personer i salen som cyklar. Så kändes det idag. Jag var precis där jag skulle vara hela tiden och hade en instruktör som sa det precis hon skulle säga för att guida mig och benen till bästa resultat. Och ja – nu väntar alltså den där soffan! Jag är klart slut i benen.

4 thoughts on “Den bästa spinninginstruktören

Kommentera

