Rehabträning – highlife!

Under naprapatbesöket i måndags fick jag med mig ett rehabprogram hem. Alltså r e h a b. Finns det något tråkigare ord? Eller viktigare… Jag har haft många olika rehabprogram för olika delar av kroppen – oftast har jag följt dem halvhjärtat men ändå försökt tänka funktion i all styrketräning. Så jag har nog ändå tränat ganska smart. Men det här programmet är ganska enkelt och jag ska faktiskt försöka vara duktig och köra det enligt plan.

Jessica skrev om effekterna av mycket cykling. När man dessutom sitter ner mycket mellan cyklingen blir konsekvenserna än större. Och gör man (läs jag) inte det står man med djupa ben och framåtvikt i en sandlåda. Så jag har korta höftböjare som spökar med min ländrygg.

Jag har tre övningar (kan göras hemma) som jag ska göra varje dag efter uppvärmning.  Jag tänker att jag ska hitta en rutin för att göra dem lika självklar som att borsta tänderna varje kväll. Vore det inte för den där uppvärmningen skulle jag kanske göra övningarna i samband med just tandborstningen! Eftersom jag cyklar till och från jobbet och alla andra aktiviteter för den delen är ett annat alternativ att göra dem direkt när jag kommer hem. Jag tror i alla fall det vinnande konceptet stavas rutin.

Om du tycker rehab är roligare än jag är det följande övningar jag gör – du kanske vill göra dem i förebyggande syfte om din livsstil liknar min?

Uppvärmning i 10 min

  • 10 st höftlyft
  • 10 stycken musslor (ligg på sidan i typ fosterställning och vinkla det översta knät uppåt och utåt med foten kvar i golvet. Vill du göra övningen tyngre kan du använda ett gummiband också.
  • 10 utfallssteg per ben

Går superfort!

Sen har jag ytterligare ett program som jag ska göra tre dagar i veckan. Det innefattar även coreträning och rodd. Får helt enkelt bli något jag bakar in i övrig styrketräning. Här krävs det nog lite mer beslutsamhet från min sida. Highlife!

Utfallssteg – den ultimata rehabövningen? Fast sträva efter mer 90 graders-vinkel än vad jag visar prov på här!

Kommentera

