Extensiva intervaller på cykel

Det är så jäkla fint med lunchträning! Sedan augusti har jag ju dessutom nytt jobb och dom är inte så gestapo här med när man kommer, går hem eller när man äter så man kan lunchträna och planera sin dag mycket utifrån vad som passar en själv. Det borde vara så på alla jobb! Ja alltså inom rimliga gränser. Man måste ju göra det man måste göra och var på plats när dom flesta andra är det och så vidare.

Sneakade in mig på Jessicas lunchspinning i dag och är så glad att jag får vara med där så mycket! Jessica är en grym instruktör som både kan förmedla kunskap, pepp och känsla. SATS Regeringsgatan är dessutom ett rätt stort snäpp fräschare än Friskis City (några stenkast från varandra). Och i dag upptäckte jag att man kan reglera temperaturen i duscharna! Det blir inte sådär tokvarmt som jag gillar men man slipper i alla fall stå och halvfrysa som i många gymduschar.

Skorna, ljudet, nedvarvningen

I dag cyklade vi extensiva intervaller. Om du inte vet vad det är kan du läsa vad jag skrivit om vad det är här.  3 minuter X 4 med 1,5 minuts vila mellan varje intervall. Och innan dess en lång och skön uppvärmning. Enkelt, obekvämt och effektivt. I dag hade jag dessutom på mig mina riktiga cykelskor igen. Det hade jag inte sist. Visst gick det att genomföra passet med bra resultat ändå men det var rätt plågsamt för fötterna att vara fastsurrade i små korgar i Nike Free(!!)skor på hårda cykelpedaler. Nu var jag både utsövd, hade ätit frukost och mellis och druckit mycket grönt te och hade rätt utrustning. Jag var med andra ord väldigt väl förberedd och fick ett kanonpass!

Det enda som inte var kanon idag var väl ljudet. Som annars brukar vara grymt på Regeringsgatan. Men högtalarna hade fått spel och hade jag suttit på instruktörscykeln hade jag varit lätt stressad. Men jag tyckte både Jessica och deltagarna skötte det hela med bravur och bra inställning. Jag har tidigare jympat med Friskis i Rålis helt utan ljud en gång då högtalarna tvärdog. Det var en utmaning men det gick.

Klassen var slut och en sak jag inte förståååår är varför vissa kastar sig av cykeln och rusar därifrån som att det brann i lokalen. Jag antar att det ser likadant ut i omklädningsrummet sen. Hade jag så bråttom skulle jag hellre nöja mig med en promenad och träna när jag hade bättre tid. Jag tycker redan nedvarvningen och stretchen är väldigt korta på alla klasser man går på, oavsett ställe. Om jag till exempel är ute och springer eller cyklar kör jag ju betydligt längre nedvarvning. Jag blir personligen inte störd av att folk går tidigare. Jag tycker bara att de är rätt knäppa. Det måste vara samma gäng som bygger varuberg i kassan, gärna ovanpå andra kunders varor.

Dagens tips

  • Använd verkligen riktiga spinningskor. Du slipper domnande och ömmande fötter. Och du får mycket mer kraft med rätt skor som du sitter fast med.
  • Jobba 15 minuter längre på kvällen istället för att stressa av cykeln och avsluta passet i lugn och ro. Duscha och byt om i rimlig takt och ge kroppen det den förtjänar efter väl genomfört pass.
  • Ha en bra och god lunchlåda som väntar på jobbet efteråt. Idag åt jag italienska lammfärsbiffar med quinoa med sallad till. Persilja är både gott och bra att toppa tomatsalladen med. Persilja innehåller massor av c-vitamin och antioxidanter. Använd helst den som köps i knippe eftersom den odlas fritt. Persilja i kruka är alltid växthusodlad.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s