Det här med kolhydrater

Kolhydrater är ju inte direkt på modet just nu och de flesta ”medvetna” träningsintresserade personer äter helst långsamma kolhydrater eller undviker dem mer eller mindre helt. LCHF-hypen har väl klingat av något men är fortfarande ganska poppis och gud nåde den LCHF:are som äter en banan! Jag föredrar också få och långsamma kolhydrater, särskilt när jag jobbar (under Vätternrundan eller Svalbard Skimarathon nej tack) men jag har aldrig förstått mig på den där frukträdslan. Jag kan möjligen sträcka mig till att frukt är bättre än fruktjuice eftersom man missar fibrer och bra grejer då. Men frukt och juice är ju grymma grejer fullproppade med vitaminer och antioxidanter. Klart man ska äta frukt!

Träningslära skriver om en studie om fruktos under rubriken Blir man tjock av fruktos? För ärligt talat verkar frukt ha ett ännu sämre rykte än pasta, bröd och ris ibland. Resultatet? ”Emellertid kunde ingen skillnad på vikt observeras när fruktosintaget var högre, varken hos friska och normalviktiga eller hos diabetiker. Överviktiga tenderade att gå ner i vikt.” Jag är faktiskt inte särskilt förvånad. Några andra skillnader i hälsoeffekter kunde man inte heller se men tydligen var studierna – enligt Träningslära – inte särskilt väl gjorda.

När jag tränade inför Vätternrundan förra våren och försommaren gick jag ner tre kilo. Jag vet inte om det är varken mycket eller lite men för mig är det ändå några kilo som försvann utan att jag ens försökte. Under samma tid drack jag ganska mycket sportdryck (Vitargo) varje vecka. Vitargo är ju inte ens fruktos utan kemiskt socker och extremt energirikt. (Jag är egentligen extremt skeptisk till alla sorters pulver och tillskott, både till deras egentliga effekt och till hur hälsosamt det är egentligen. Men Vitargo gör mig verkligen till en duracellkanin och under långa, hårda träningspass eller tävlingar är det outstanding) Dessutom åt jag bars från Vitargo också. Åter igen mycket socker (och även en del protein). Men långa pass på cykeln verkar skapa en galen efterförbränning för de där tre kilona försvann snabbt – trots att jag aldrig käkat så mycket socker som då. Och jag mådde inte dåligt på något sätt i övrigt heller.

Kan vi inte bara enas om att det handlar om energi in och energi ut en gång för alla när det handlar om vikt eller kroppsfett (eller ökad muskelmassa för den delen!) eller vad man nu vill mäta? 60 % av dina träningsresultat beror på vad du äter. Vissa hävdar att det handlar om 80 %. Man ökar inte mer i vikt av dålig mat än av bra mat.* Man ökar i vikt om man äter för mycket.

Till lunch på vardagarna satsar jag oftast på att äta ganska mycket protein, lite kolhydrater vid sidan om (långsamma och gärna mest från grönsaker) samt bra fett i någon form, typ en avokado. Det är bra mat vid datorn. Men efter jobbet, säg på cykeln i några timmar, då äter jag helt andra saker. Det är egentligen ”fel” om man ska tro alla som vet eftersom man ska äta kolhydrater tidigt på dagen (till frukost särskilt och eventuellt till lunch om alls) och inga på kvällarna. Men det här funkar för mig och mitt liv. Det kanske låter som att min ”fettenergi” går bananas och inte vet om den ska omvandla sig till ketoner eller inte men helt okej verkar det ju funka.** Vet du vad som funkar bäst för dig? Vi är alla väldigt olika. Men frukt – det tror jag är en bra grej.

Det är en stund kvar till lunch. Jag tror att jag tar en banan så länge!

*Sen kan man givetvis diskutera andra hälsoeffekter av att äta bra mat istället för pizza och pommes för att inte tala om hur man mår och känner sig. Läser ni den här bloggen ibland vet ni att jag inte är någon pizzakvinna precis.

**För en person som vill leva någorlunda sunt, må bra, vara frisk och pigg och inte väga för mycket men inte heller har som prio att deffa fram ett sexpack precis.

Annonser

4 thoughts on “Det här med kolhydrater

  1. Vilket bra inlägg! Jag håller med dig om in och ut-tänket vad gäller maten. Jag upplever det ungefär som du när jag tränar inför ett längre lopp som vättern, öppet spår eller liknande, äter ”stora” mängder socker men mår inte dåligt eller ökar i vikt utan snarare minskar. Tror att det helt enkelt handlar om att man förbränner sjuhelvetes mycket energi som man inte hinner äta i kapp faktiskt. (Åt ett äpple precis när jag läste detta *skratt*). Tack för en bra blogg föressten!

  2. Amen på den. Enkel matematik faktiskt. In-ut=nettouppgång/nedgångSe'n kan man ju må olika bra av olika typer av mat och träningsresultaten påverkas ju även de av vad man äter förstås, men vad gäller just att gå upp/ner i vikt så är det antal kalorier som gäller. Finns inga studier som visar på något annat.

  3. Bra inlägg! Jag tror precis som du skriver att energi-in-och-ut-tänket är det som gäller i längden. Samt att det man gör (träning, kost & återhämtning)ska kännas hållbart för en själv. Att frukt har fått en ”dålig” stämpel känns lite inte så bra faktiskt..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s