Få fler läsare till din blogg – knep!

Alla vill ju att så många som möjligt ska läsa ens blogg, ens alldeles egna darling. Eller hur? Om du skriver en bra blogg om saker många vill läsa om (utan att tappa bort sig själv på vägen) och är bra på att mingla och prata med andra med samma intresse online kommer du så sakteliga säkert bygga upp en trofast läsarskara.

Men det finns några knep du kan använda dig av på vägen för att nya läsare ska hitta din blogg. Knepen kallas tillsammans för SEO, sökordsoptimering. Det innebär att du använder dig av vissa knep som sökmotorerna (läs Google) gillar och som gör att det du skriver om kommer att hamna högre upp i sökresultaten när någon söker på just det, till exempel styrketräning. Du har kanske hört saker om att man ska fylla webbsidor med vit text, vit text full av nyckelord men det tillsammans med andra knep, till exempel att fetmarkera nyckelord, är gammal skåpmat.

Det här är saker alla kan använda sig av oavsett publiceringsverktyg

Nyckelord är en bra grej som Google tycker om och använder sig av för att avgöra relevansen på inlägget. Välj ut ett till tre nyckelord per inlägg som du upprepar på olika ställen i texten. Om du skriver om styrketräning för benen kan du till exempel använda nyckelorden styrketräning, skivstång, benmuskler.

Tänk på att ha informativa rubriker som innehåller dina nyckelord.  Det som står i rubriken påverkar hur högt en webbsida hamnar i sökresultaten hos Google och andra sökmotorer. Fundera över vilka sökord som folk kan tänkas använda om de letar efter sånt du skriver om och försök få in dessa ord i rubriken. Det räcker inte med att sökordet finns i brödtexten, resultatet blir bättre om det finns i själva rubriken. Sedan får sökord och sökfraser gärna återkomma i ingress, brödtext, bildbeskrivningar och i länkbeskrivningar, men inte för många gånger. Två-tre gånger på samma sida kan vara lagom.

Jag ”fuskar själv” ganska ofta och skriver hellre en rolig än en beskrivande rubrik. Den roliga rubriken driver förmodligen mer trafik från till exempel Bloglovin men den beskrivande rubriken driver trafik från hela Google. Jämför till exempel Sweet as(s) med Styrketräning för ben och rumpa. Jag försöker variera mellan roliga och beskrivande rubriker.

På papper är det ett mycket litet steg mellan att läsa en rubrik och att läsa vidare: ögat fortsätter bara nedåt på sidan. På webben däremot är steget större: du ser en länk och överväger ”ska jag klicka på den, vänta en stund, se vart den leder och sedan kanske läsa vidare?” Bra att komma ihåg.

Om du har bilder i dina blogginlägg tänk på vad du döper dina bilder till. Istället för att låta dem heta DCM_12345 döp dem till ett av dina nyckelord, till exempel styrketräning.

En sak Google gillar allra mest är länkar. Om många länkar till din blogg tolkar Google det som att det du skriver om är bra = högre upp i sökresultaten. Länka gärna själv till relevanta sidor, till exempel andra bloggar. Relevans är viktigt. Sidorna som länkar till varandra ska handla om ungefär samma sak, till exempel träning. Länkkärlek är alltså mer än att länka till sånt man själv tycker om. Det driver trafik!

Det här är några av alla de saker man kan göra men man ska inte gå vilse i SEO-djungeln. Viktigast är alltid att skriva bra texter. Google är inte så lättlurat längre utan fokusera i första hand på att skriva bra. Rubriker och nyckelord löser sig ofta av sig självt då, du kommer få länkar till din blogg och så vidare.

Nånting som Google däremot ogillar är duplicerat innehåll. Var försiktig med att kopiera och klistra in för många andra texter som redan finns någon annan stans på nätet, till exempel andra blogginlägg, texter du gillar från en annan webbplats, recept etc. Om du inte gör det här hela tiden är det ingen fara men det skadar inte att formulera om recepten lite och hellre länka (som sagt!) än kopiera in hela texter.

Lycka till!

En reaktion på ”Få fler läsare till din blogg – knep!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s