Bikramyoga med extra allt

I kalendern hade jag skrivit Bikramyoga kl 16. Igår skulle vi egentligen ha cyklat. Långt ut på Färingsö i den sista sommarsolen. Men cykelsällskapets vad höll inte måttet på grund av en skada och därför blev det alltså bryggan igår. Det var också bra men i dag hade mina racerdäck fått 8,5 bar ny luft i sig var och cykelsuget var minst sagt stort. Jag avbokade yogan och satt och laddade inför den utlovade solen på eftermiddagen. Men på balkongen var det svalt och orkanen Irene verkade fläkta ända hit. Och så himla soligt blev det inte. Så efter en väldans massa velande, en höststädad balkong, en höststädad garderob och lunch blev det till slut yoga i alla fall.

Det var varmt i dag. Väldigt varmt. Det är en konstigt känsla när pulsen river i dig trots att du inte är andfådd. Det känns som att du borde börja flåsa för att få luft (som efter en intervall) men du flåsar inte. Man bikramyoga-andas. Jag andas bara på det där sättet där. Bikramyoga ställer verkligen prov på många delar. Kondition, fysisk styrka, mental styrka, rörlighet och balans. I slutet av den stående delen kände jag mig illamående och yr. I ustrasana (kamelen jag hört den kallas) i den liggande delen böjde jag inte bak ryggen långt alls eftersom den brukar vara värst ur yrhetsynpunkt. En stund medan vi fortfarande var i den stående delen satte jag mig också ner och hämtade andan. Blev nästan stressad ett tag eftersom jag helst ville slippa gå ut och spy. Skärp dig hörde jag mig själv säga. Nu är du här inne, det är varmt och du ska inte alls spy. Andas och ta det lugnt. Jag har blivit bra på det mentala i många olika sammanhang på senare tid. Och inte långt senare var den stående delen över. Sann lycka varje gång! I varje savasana efter det ville jag somna. Den liggande delen brukar inte vara lika jobbig. Påfrestande absolut men eftersom man ligger ner har man blod i huvudet ändå. Illamåendet var dock med nu också och släppte först mot slutet. Allting var fruktansvärt jobbigt. Ändå kom jag längre i flera av positionerna än tidigare i dag. Till exempel i Peerna-salabhasana. I ardha-kurmasana lät min rygg precis som förra gången likadant som när jag blir knäckt hos kiropraktorn. Hrm?

Till slut var vi i alla fall klara och kalla handdukar delades ut. Jag vacklade ut ur salen och dråsade ner på en bänk med tre bitar vattenmelon. Efter en bra stund duschade jag och det var den skönaste duschen på väldigt länge. I brist på annan kall vätska köpte jag en kokosvatten. Bland det äckligaste jag har druckit. Halvliggandes i duCalmes soffa hör jag en konversation om värmen på klassen idag. ”Det måste ha varit närmare 50 grader i dag?” ”Jag hörde att det blev över 45”. Det förklarar saken! Jag ser fram emot bikram i ”bara” 40 grader nästa gång!

Alla positioner jag nämnt kan den som är intresserad av se här. Nä. Jag kan inte namnen på dem i huvudet. Jag dricker ju inte ens kokosvatten…

På väg till duCalme på Birkagatan
Kokosvatten. Ärligt talat, gott är det ju inte. Alla yogisar dricker det men det var min första och sista gång. Dyrt var det också.

6 reaktioner på ”Bikramyoga med extra allt

  1. Kokosvatten är överskattat! Testade en gång och enda anledningen att jag drack upp var för att det vår sä äjkla dyrt (Mvh Snål-Hasse). Bra jobbat i den där värmen, och de borde fasen ha bättre koll. Sist jag var där hade de ju glömt slå på fläktarna, men jag sa till strax innan jag avled. Bra jobbat!

  2. Ahaha jag drack också upp den för att den var så DYR! Hoho.Förra gången hade de heller inga fläktar igång. Verkar inte vara standard?

  3. Jag tycker det låter som en fruktansvärd träningsform med så hög värme. Vad är syftet? Att svettas ut massa slaggprodukter i samband med träningen?

  4. Det är i vanliga fall väldigt skönt. Saxat från duCalmes hemsida:Värmen har många gynnsamma effekter, speciellt för oss stela nordbor. Vi slappnar lättare av, muskler och bindvävnad blir mjukare och vi kommer lättare åt att stretcha strama muskler.Den ökade blodcirkulationen hjälper till att läka gamla skador, kapillärerna utvidgar sig som en reaktion på värmen och det resulterar i att mer syre förs till muskler, vävnader, körtlar och organ.Värmen främjar även svettningsmekanismen vilken är kroppens naturliga läkningsprocess och som assisterar avgiftningen i kroppen. Pulsen höjs vilket stärker hjärtat, förbättrar hjärt- och kärlsystem samt påskyndar nedbrytningen av glykos och fettsyror.Fett bra träning alltså, på vanligt språk.Jag är nyfrälst och tycker det är HELT fantastisk. Känslan efteråt är unik.

  5. AH! Det verkade ju onekligen ha många positiva effekter :)Måste nog prova nån gång. Yoga överlag är verkligen inte min grej, men vem vet…Tycker bara att det låter liksom…farligt med så hög värme. Måste ju sätta högre krav än vanligt på att man är välfylld med mat och vätska osv.

  6. Gör det! Det är egentligen inte så likt vanlig yoga (som jag inte gillar) utan lite mer hard core;) Ingen musik, ingen rökelse… Jag ser det som ett riktigt tufft träningspass som på något sätt ändå lyckas vara meditativt. Och väldigt skönt i och med all stretch etc.Vet inte var du bor men mitt favoritställe i Sthlm är duCalme på Birkagatan. I Malmö har jag testat BYM (Bikramyoga i Malmö). Också bra!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s